Lys på bil

Som natt og dag

Sju av ti bilførere har opplevd skremmende situasjoner under kjøring i mørke. Vi har testet 18 elbiler og avslører de beste og dårligste lysene.

FARLIG MØRKEKJØRING: Godt lys på bilen er viktig både for sikkerheten og kjørekomforten på de mørke høstveiene nå om dagen. Vi har testet lysene til 18 elbiler. Forskjellen mellom de beste og dårligste er svært stor. Foto: Antti Hentinen
FARLIG MØRKEKJØRING: Godt lys på bilen er viktig både for sikkerheten og kjørekomforten på de mørke høstveiene nå om dagen. Vi har testet lysene til 18 elbiler. Forskjellen mellom de beste og dårligste er svært stor. Foto: Antti Hentinen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi er inne i den verste tiden på året når det gjelder mørkekjøring. Tidlig mørke kvelder, svart, regnvåt asfalt som sluker det meste av lyset og fotgjengere som ennå ikke har funnet fram refleksen skaper farlige situasjoner.

I en undersøkelse som Ipsos har gjort for Gjensidige, svarer sju av ti bilførere at de har opplevd farlige eller skremmende situasjoner som følge av kjøring på høstmørke veier. Tre av ti unge bilførere sier at de ser dårlig i mørke.

Svært stor forskjell

Gode lys på bilen er svært viktig for at kjøringen under slike forhold skal bli så sikker som mulig. Men også for kjørekomforten er gode lys viktig.

SVÆRT STOR FORSKJELL: Forskjellen mellom bilene med best og dårligste lys er svært stor. Den beste bilen lyser 250 meter, den dårligste 125 meter. Foto: Markus Pentikainen
SVÆRT STOR FORSKJELL: Forskjellen mellom bilene med best og dårligste lys er svært stor. Den beste bilen lyser 250 meter, den dårligste 125 meter. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

I den store vinterbiltesten som Dagbladet er med på hver vinter, blir lyset til alle bilene testet i laboratorium. Siden 2020 har vi testet 18 av de mest solgte elbilene på markedet. Konklusjonen er at forskjellen mellom de beste og dårligste lysene er svært stor.

SER DU BILEN?: Foran oss ligger det en bil uten baklys. Umulig å se og veldig skummelt på mørke og våte høstveier. Er bilen din mørklagt kan politiet gi deg kjøreforbud. Video: Rune Korsvoll Vis mer

De beste bilene

Bilen med de aller beste lysene, Porsche Taycan, er også den dyreste elbilen på markedet. Testbilen hadde i tillegg de dyreste lyktene. Den har et klart og bredt fjernlys helt ut til 250 meter foran bilen. I tillegg har den godt nærlys. Dette er den eneste bilen som så langt har fått karakteren ti for lysene i vår test.

TESTET I 2022

BilKarakter
Ford Mustang Mach-E9
Polestar 29
Tesla Model Y8
Kia EV68
Mercedes-Benz EQA8
Volkswagen ID.4 GTX8

Fra den store vinterbiltesten. Testet i lys-laboratorium

Også Polestar 2 fikk mye skryt for lysene da den ble testet. Den var utstyrt med det Polestar kaller Pixellys, som er ekstrautstyr.

Virkelig dårlig

I den samme testen fikk Peugeot e-2008 karakteren sju for sine lys. Bilen hadde et relativt bredt lysbilde, men lyste bare opp veien 125 meter foran bilen.

DÅRLIG OG GOD: Denne grafen viser hvordan lysene til Peugeot e-2008 og Porsche Taycan er på veien foran bilene. Grensen for lysbildet viser der lysstyrken går under 5 lux.
DÅRLIG OG GOD: Denne grafen viser hvordan lysene til Peugeot e-2008 og Porsche Taycan er på veien foran bilene. Grensen for lysbildet viser der lysstyrken går under 5 lux. Vis mer

Da Hyundai Ioniq ble testet i 2020, fikk den bare karakteren fem. Dette er de dårligste lysene vi har testet så langt. Lysene rakk kort foran bilen og lysbildet både for fjernlys og nærlys var alt for smalt.

Volvo skuffer

Ioniq selges nå bare med Premium-utstyr, som ifølge importøren skal ha bedre lys. Det har vi ikke testet.

TESTET I 2021

BilKarakter
Porsche Taycan10
Honda E8
Mazda MX-308
Volkswagen ID.38
Peugeot e-20087
Volvo XC40 Recharge7

Fra den store vinterbiltesten. Testet i lys-laboratorium

Det er også andre biler som har langt dårligere lys enn forventet. Volvo XC40 Recharge klarte bare karakteren sju da vi testet den i fjor. For en bilprodusent som har stort fokus på sikkerhet, var dette et skuffende resultat.

BRUK PENGER HER: De fleste bilmodellene levres med bedre lys som ekstra-utstyr. Skal du bruke penger på noe ekstra, er vårt råd at du gjør det på best mulig lys. Foto: Rune Korsvoll
BRUK PENGER HER: De fleste bilmodellene levres med bedre lys som ekstra-utstyr. Skal du bruke penger på noe ekstra, er vårt råd at du gjør det på best mulig lys. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Bra ekstrautstyr

De aller fleste bilene kan leveres med flere typer lykter. Selv om selgeren skryter av at bilen har LED-lys, viser våre tester at det ikke er ensbetydende med at lysene er bra. Vårt råd er at det kan lønne seg å legge noen ekstra kroner på bordet for å få de beste lysene.

Dette er etter vår mening det beste ekstrautstyret du kan bruke penger på.

Alle bilene vi har testet har LED-lykter. Lystestene er kjørt i laboratorium hos vår finske samarbeidspartner Tekniikan Maailma. I karakteren er også sikten fra førerplassen vurdert. Den tester vi ved praktisk kjøring under forskjellige forhold.

TESTET I 2020

BilKarakter
Audi e-tron 55 Quattro9
Mercedes-Benz EQC 4009
Kia e-Soul Active8
Renault Zoe ZE 508
Tesla Model 3 LR Dual6
Hyundai Ioniq Style5

Fra den store vinterbiltesten. Testet i lys-laboratorium

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer