Peugeot lanserte sin første CC på 30-tallet. Den het 401 Eclipse og kunne flytte hele taket ned i bagasjerommet uten å brette det sammen! Etter 401, 601 og 402 på 30-tallet ble det en lang pause helt frem til 2000. Da kom 206 CC. En sensasjon da den kom, siden sammenfellbart metalltak på denne tiden kun var tilgjengelig på Lexus SC430 og Mercedes SL. Biler som var uoppnåelige for omtrent alle. I 2003 fulgte det på med 307 CC og i 2007 ble 206 CC erstattet med 207 CC.
Nå blir 307 CC erstattet med 308 CC, og det kommer også noen nyheter på motor og utstyrsfronten. Blant annet får bilen 1,6-liters turbomotor, som også 207 CC har, med 150 hestekrefter. Dette er motor som Peugeot deler med Citroen og Mini.
I tillegg kommer det utstyr som Airwave (varmluftluftdyser i nakken), nye sportsseter, lavere sittestilling, bedre plass og nyutviklet tak som tar mindre plass i bagasjerommet.
Vi har testkjørt to motorer, og det er 1,6 turbo med bensin på tanken og 2,0 Hdi med diesel på tanken. Dette er toppmotorene i 308 CC og gjør på hver sin måte en god jobb. Bilen veier cirka 1,5 tonn og trenger tross alt såpass med effekt for virke litt ekstra sprek.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger