
EU4, som først trer i kraft den 1. januar 2005, innebærer at utslippene av nitrogenoksid (NOx) og partikler skal halvveres i forhold til dagens utslippskrav. Alle seriøse bilprodusenter har for lengst klart å utvikle bensinmotorer som tilfredsstiller kravene.
Men det å lage dieselmotorer som tilfredsstiller EU4 viste seg å være langt vanskeligere. Toyota har derfor grunn til å være stolte over at de, som første motorprodusent, nå har klart å utvikle en dieselmotor som klarer EU4-kravene.
Avanserte løsninger
Motoren, som har et slagvolum på to liter, mates som forgjengeren ved hjelp av common rail-teknologi (felles reservoar). Men ved hjelp av nye stempeltopper og nye injektorer har Toyota endret virvel-karakteristikken inne i sylinderen på en måte som har gjort motoren langt mer effektiv.
Motoren er også utrustet med noe som kalles en motordrevet eksos-resirkuleringskontroll (EGR). Dette skal sammen med en kjøler resultere i reduserte NOx-utslipp. I tillegg er en slags katalysator montert under turboen, noe som skal gi langt mindre utslipp av hydrokarbon (HC) og karbonmonoksid (CO).
Skal bli enda bedre

Ikke nok med det - Toyota arbeider i tillegg med et dieselrensesystem som har fått navnet D-CAT. Dette skal redusere de skadelige utslippene ytterligere. Systemet vil imidlertid i første omgang kun introduseres i land der dieselen har et spesielt lavt svovelinnhold. Den norske dieselen er foreløpig for svovelholdig til at D-CAT-motorene vil bli å finne her.
SISTE: Det viser seg at den norske dieselen likevel er ren nok for D-CAT og at D-CAT dermed vil bli introdusert i Norge i 2004 (30.09.03).
EU4-dieselmotoren som kommer til Norge vil yte 116 hestekrefter og 280 Nm ved 2.000 o/min. I tillegg vil Avensis bli tilgjengelig med 1,6, 1,8 og 2,0 liter store bensinmotorer. Sistnevnte er en av svært få direkteinnsprøytede bensinmotorer på markedet.