Plug-in-hybrider er selvforklarende nok definert ved at man kan plugge i en strømkabel og lade batteriene mens man står parkert. Slik har man maksimalt med strøm før man skal ut å kjøre, og plug-in-hybridene kan typisk klare seg et godt stykke kun på strøm før forbrenningsmotoren kommer inn i bildet.
Noen produksjonsbiler i salg på det åpne markedet med slik teknologi finnes det per i dag ikke, men flere jobber hardt på teststadiet. Mest kjent er kanskje Chevrolet Volt som allerede er vist, men ikke kommer før trolig i 2012. Opel vil også lansere sin versjon av denne bilen; Ampera.
Kompakt
Hyundai vil ikke være noe dårligere og viser nå frem konseptbilen Blue-Will, en fireseter på størrelse med en kompaktklassebil.
Bensinmotor
I motsetning til i nevnte Volt og Ampera, er ikke forbrenningsmotoren forvist til en jobb som et rent strømaggregat som bare lader batteriene. Her bidrar forbrenningsmotoren også direkte til fremdriften. Mer presist snakker vi om en 1,6-liters bensinmotor med 152 hestekrefter koblet til en trinnløs automatkasse.
Kraftig el-motor
El-motoren yter 136 hester og kan drive bilen alene eller sammen med bensinmotoren. Det samme gjelder for bensinmotoren slik at kraftleveransen kan varieres trinnløst fra ren el-kraft til rent bensindrift.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger