Volt er svært mye omtalt i internasjonal bilpresse, men her i landet har vi nok hørt litt mindre om den. Den er likevel aktuell for Europa og trolig også Norge. Det er imidlertid også en Opel-versjon på gang. Opel har et litt mer kjent navn i Europa og det vil trolig hjelpe på salget. De har allerede vist en konseptbil ved navn Flextreme som skal hinte om produksjonsvarianten av denne hybridbilen. E-Flex er for øvrig navnet på plattformen som er ment for bruk i en rekke modeller etter hvert, deriblant Volt som ligger først i løypa.
Mest strøm
Under skallet finner vi stort sett den samme teknikken som i Volt. Det betyr hybridteknikk med hovedfokus på det elektriske. For Volt er nemlig i utgangspunktet en el-bil. Elektromotoren er designet for å kunne drive bilen alene. Det krever en del krefter og derfor vil også motoren trolig yte omtrent 160 hestekrefter.
Litium-ion
Men en kraftig motor er ikke nok hvis batteriene ikke har kapasitet til å gi en tilstrekkelig rekkevidde. Og det er nok her den per i dag største utfordringen ligger. Volt og Flextreme venter nemlig på at litium-ion-teknologien skal bli tilstrekkelig utviklet til å fungere også i masseproduserte biler. Batteripakken er for øvrig montert langsgående under bilen og veier om lag 180 kilo.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger