For de som ikke har fått det med seg: DS Automobile er det nye luksusbilmerket fra Frankrike, utsprunget fra Citroën, og deres serie med DS-biler, i 2015. I 2017 ble det et eget bilmerke, og vi kjører toppmodellen.
DS 7 har levd en tilbaketrukket tilværelse som romslig SUV i Norge i ett par år allerede. Da med 1,6-liters bensinmotorer på 180 og 225 hester, samt en 2.0 diesel på 180 hester.
Alle med åttetrinns automat og 22 centimeter bakkeklaring - men bare med forhjulstrekk. Ingen av disse er lenger tilgjengelig nå som den ladbare e-Tense 4x4 endelig kommer, og dermed var det største ankepunktet, nemlig firehjulstrekket, på plass.
En 1,6 liters turbomatet bensinmotor på 200 hester er koblet sammen med to elmotorer på 110 hester hver. En mellommotor og en åttetrinns automatkasse, den andre mellom bakhjulene.
Batteriene på til sammen 13,2 kWt er plassert under baksetene. De lades med en ombordlader på 7,4 kWt og klarer å fylle bilen med strøm på 1 time og 45 minutter. Det er ikke verst. Bensintanken er forminsket til 43 liter, mot 62 liter tidligere.
Hele hybridlinja veier om lag 350 kilo, noe som gir en egenvekt med fører på 1825 kilo. For oss tilhengerglade nordmenn er det greit å vite at hengervekta er redusert fra 1550 til 1200 kilo.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger