I 2005 lanserte Hyundai sin konkurrent til Toyota RAV4, Tucson. Den delte plattform med personbilen Elantra og søstermodellen fra Kia, Sportage. Sammen med den noe større Santa Fe og den mer marginale og rustikke Terracan, har SUV-modellene hjulpet Hyundai til å oppnå den relativt gode fremgangen i markedet, spesielt i Europa.
Tucson har solgt bra
Tucson hadde en god stund bra med suksess her i landet, særlig da den kunne tilbys med kombinasjonen diesel og automat - riktig nok ingen spreking, men etterspørselen var der. Da Hyundai introduserte en ny og kraftigere diesel forsvant automaten - og en god del kunder. Modellens karrière har vært relativt diskret den senere tiden - i første halvdel av 2009 har 69 eksemplarer blitt registrert. I Europa har salget av Tucson vært oppe i 62.000 eksemplarer i året.
Spenstigere design
I Genève viste Hyundai et spenstig konsept, ixonic, som tydelig fortalte hva slags stil etterkommeren til Tucson ville få. Her nærmer vi oss en mer modernistisk og sporty tolkning av folke-SUVen, noe à la Ford Kuga.
ix35
Alt vi vet så langt er at Tucsons etterfølger ikke får navnet ixonic, men ix35. Vi vet også, takket være en skisse (Se bildene), at bilen kommer til å se mindre traust ut enn forgjengeren - faktisk ganske lik konseptet ixonic. Drivlinjene vet vi fint lite om.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger