Spenstig sportskupé fra Mazda

Smekker og asymetrisk og med original interiørdesign - slik fremstår konseptbilen Kabura som Mazdas første pil. (Joda, forklaring følger...)

Publisert
Sist oppdatert

Det er noen av oss som har strevd litt med å forstå akkurat hva Mazdas slagord "zoom-zoom" egentlig innebærer. Vi aner vel instinktivt tilstedeværelse av zoom-zoom i den nye, mer dynamiske designen som har begynt å kjennetegne nye Mazda-modeller, og også i biler som mer direkte inviterer til kjøreglede slik som MX-5 eller RX-8 gjør det. Nylig presenterte Mazdas California-baserte designteam konseptbilen Kabura, et konsept som går litt lengre enn tradisjonelle normer for sportskupéer. Den inkarnerer i våre øyne Zoom-zoom-ånden.

Kabura: den første pil

“Kabura” er det japanske uttrykket for en pil som lager en hylende lyd i det den blir skutt ut. I historisk sammenheng betydde det også første pil i et slag eller en kamp. Øh, javel... og så? Jo, Mazda sier det slik: Den “første pil” tegner et bilde av Mazda’s ønske og streben etter å følge egne unike og spennende veier – som f.eks. bruk av rotasjonsmotor. Nå er riktignok ikke motoren i Kabura noen Wankel, men en firesylindret toliters bensinmotor. I Kabura er den koblet til en sekstrinns manuell girkasse. Motorens ytelser er ikke oppgitt. I Mazda Kabura er motoren plassert foran i bilen og kombinert med bakhjulsdrift gir dette et oppsett som er benyttet blant annet i Mazdas MX-5 og sportsbiler med rotasjonsmotor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer