Sperret opp øynene

Dette førerkortet var ikke «kjørbart».

IKKE GREIT: Kontrollørene sperret opp øynene da de så dette førerkortet. Foto: Statens vegvesen
IKKE GREIT: Kontrollørene sperret opp øynene da de så dette førerkortet. Foto: Statens vegvesen Vis mer
Publisert

Kontrollørene hos Statens vegvesen ser mye rart langs norske veier, og det er langt på vei alle som har ting i orden.

I en kontroll ved Lillestrøm onsdag, kom for eksempel kontrollørene over førerkortet du kan se i bildet over.

Vedkommende hadde ikke hatt førerrett siden 2015.

- Altså for åtte år siden! kommenterer Vegvesenet i sin rapport.

Dermed ble sjåføren anmeldt for dette og fikk bruksforbud.

- Vi vet ikke hvorfor vedkommende har mistet førerretten, men det kan være skummelt, sier Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen til DinSide.

SUPER FOR FOLK FLEST: Hyundai Kona er bilen for folk flest. Den har alt det vi trenger av rekkevidde, plass, kjørekomfort og utstyr til en god pris. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Under kontrollen påtraff de også en latvisk varebilsjåfør i en norskregistrert varebil. Vedkommende kunne ikke framvise gyldig førerkort.

- Han hadde først glemt dette hjemme i Norge, så endret han til at det var hjemme i Latvia for så å ende opp med at han ikke viste hvor det var. Samme fører og bil ble stanset i august med samme historie. Ved kontroll av bilen han kjørte viste det seg at den ikke hadde utbedret manglene den fikk i august og var begjært avskiltet. Dette hadde han muligens en mistanke om, for kjennemerke bak var limt fast til kjøretøyet.

BREKKJERN: Skiltet ble fjernet med brekkjern. Foto: Statens vegvesen
BREKKJERN: Skiltet ble fjernet med brekkjern. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Dermed ble det gjort kort prosess.

- Fører anmeldt og avskiltet bil med brekkjern, rapporterer Vegvesenet.

- Det er ikke hver dag vi gjør dette, sier Rogneby.

Han påpeker at det er mye ymse innen varebilbransjen.

- Det krever bare førerkort klasse B, for å starte som yrkessjåfør. Gruppa mi sjekker mest tungtransport, men vi har noen fokusdager der vi sjekker varebiler, og da vet vi at det blir mange treff, sier han.

De etterlyser nå strengere regler for varebilsjåfører, slik det er for tungbilsjåfører.

- En tungbilsjåfør har mange kurs og liknende. Dette utelukker mange useriøse aktører, sier Rogneby.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer