Spirra: Fartsfantom fra Østen

Et ungt, lite firma i Korea har tatt skrittet og våget seg på å sette igang produksjon av supersportsbiler. Under et karrosseri som ligner en mix av Ferrari, Honda og Koenigsegg skjuler det seg krefter nok til at det går skikkelig unna...

Publisert
Sist oppdatert

I 1997 ble designselskapet ProtoMotors grunnlagt i Sør-Korea som det første i sitt slag. Etter å ha produsert diverse show-biler presenterte de sportsbilen PS-II i 2001. Så fikk den selskap av Spirra.

Stilren

Vi skal innrømme at det har hendt at vi har syntes at Koreanerne var ganske langt unna verdenstoppen når det gjaldt design. Det er derfor oppmuntrende å se en såpass inspirert design som den vi kan bivåne her. Bilen er ikke svært stor: 4,32 meter lang og generøse 2,66 meter akselavstand. På bilutstillingen i Seoul nylig presenterte Protomotors enda en utvikling av modellen.

Det har vært en tøff vei for ProtoMotors fra design til konsept og salgbar bil og økonomiske problemer har ført til utsettelse av markedsføringen. Siden 2003 har merket publisert spesifikasjoner på sine kjøretøy som ennå ikke kunne leveres til kunde. Nå er de altså endelig ved målet: å få sin supersportsbil i salg!

Mer kubikk

Som nevnt har ProtoMotors to kreasjoner bak seg. Spesifikasjonene har vært variable. PS-II modellen kunne utstyres med en tre-liters V6-motor på 250 hestekrefter. Spirra Coupé er blitt foreslått både med en toliters turbomotor på 200 hester og en treliters V-6er med 185 hester.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.