World Car of the Year stiller fire krav til biler som skal delta i World Performance Car-kategorien. For det første må den aktuelle modellen være ny eller kraftig modifisert i forhold til året før. Den må produseres i minst tusen eksemplarer årlig og den må være i salg i minst ett stort marked året forut for prisutdelingen. Det fjerde kravet er relativt selvsagt, nemlig at bilen må være orientert mot ytelse eller sportslighet.
Ni av ti fra Europa
17 biler slapp gjennom disse fire nåløyene, hvorav ti gikk videre til finalerunden. Ni av de ti kommer fra Europa og seks av ti fra Tyskland. Tre av tyskerne, Audi RS4, BMW 335i og Porsche 911 Turbo kom til finalerunden, før Audi altså ble valgt til vinner.
Motorlyd
Juryen legger først og fremst vekt på bilens kjøreegenskaper og den herlige lyden som skapes av den turtallsvillige V8-motoren. Overraskende nok får RS4 også ros for å være like velegnet for hverdagsbruk som for racerbanen, et argument som etter vårt syn virker litt malplassert når "Årets sportsbil" skal kåres.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger