Rett før jul viste Audi frem nok en versjon av den rendyrkede sportsbilen R8. Denne gangen med V10-motor med 5,2-liters slagvolum.
Fra før har R8 vært tilgjengelig med en 4,2-liters motor med 420 hestekrefter, men det er førtst nå R8 tar steget opp i elitedivisjonen. Nå kan Audi slå seg på brystet ved å utfordre Porsche, Ferrari og Lamborghini på hjemmebane.
V10
Motoren på 420 hestekrefter gjør en god jobb i R8, men nå, hvor det er lagt på én liter slagvolum, to sylindere og 105 hestekrefter, blir det skikkelig fart i sakene. Vi regner med at det gjør at man kan føle kraftoverfloden på kroppen.
Den har nå 525 hestekrefter ved 8.000 omdreininger og 530 newtonmeter ved 6.500 omdreininger i minuttet. Det gjør at den klarer 0 til 100 på 3,9 sekunder og har en toppfart på 316 kilometer timen. Audi lar dermed nåde går for rett, og dropper fartssperre på R8.
Vekten på bilen er heller ikke så ille, den stopper på 1.620 kilo.
Vi trenger ikke vente lenge for å kjenne på kroppen hvordan dette føles i virkeligheten. Vi kjører bilen på Ascari-banen denne uken. Følg med!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger