Luksus-SUVens eksistens har påført sportsbilprodusenten vrede fra to helt ulike leirer. Miljøvernerne har kritisert Cayenne av åpenbare grunner, mens sportsbilspuritanerne på sin side har ment at det ikke sømmer seg for Porsche å lage en biltype som er så langt fra merkets kjerneverdier.
Godt utgangspunkt
Det er sistnevnte gruppe som nå kanskje vil bli noe mer tilfredsstilt i det Porsche presenterer en sportsligere Cayenne, basert på modellen S med V8er på 4,8 liter, 385 hestekrefter og 500 newtonmeter. 0-100 på 6,6 sekunder er heller ikke så verst for en så stor og tung bil.
Raskere
Endringene består i blant annet 20 ekstra hestekrefter, et 24 millimeter senket sportsunderstell, bodykit fra Cayenne Turbo og ikke minst en manuell girkasse. Sekstrinnskassen har i tillegg fått en lavere utveksling i forhold til en standard S. Til sammen gjør dette at 0-100 tiden er kappet med fem tiendeler og stopper på 6,1 sekunder.
Stålfjærer
Cayenne GTS er for øvrig den første Cayennen som er utstyrt med det elektroniske dempersystemet PASM i kombinasjon med vanlige stålfjærer. Dette for å gi føreren bedre tilbakemeldinger fra underlaget. Vi tipper at de digre aluminiumsfelgene med dekk i dimensjonen 295/35-19 også bidrar til akkurat det.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger