Sprekere diesel-Saab

Saab velger bort 2.2 TiD-motoren, erstatteren er på 1,9-liter og har sin opprinnelse i Italia.

Publisert
Sist oppdatert

Med 125 hestekrefter og 280 Newtonmeter (Nm) i dreiemoment er 2,2-literen i 9-3 relativt stusselig ved siden av Saabs sterke bensinmotorer, flere av dem leverte liknende dreiemoment og mange flere hestekrefter til tross for et mindre slagvolum.

150 hestekrefter

1,9-literen er et samarbeid mellom GM (eier bl.a. Saab og Opel) og Fiat, og bygges på deres felles fabrikk i Italia. Det vil bli to versjoner av 1,9-literen i 9-3, en som yter 150 hestekrefter og en som nøyer seg med 120 hestekrefter. 150-hesteren leverer 315 Nm fra 2.000 o/min, så både hestekrefter og dreiemoment gjør et kraftig hopp fra dagens 2,2-liter.

Bortsett fra effekt (120 hestekrefter/ 280 Nm), skiller det en del ting mellom de to effektvariantene av den nye motoren, blant annet er 150-hesteren en 16-ventilers konstruksjon mens 120-hesteren nøyer seg med åtte. Begge effektvariantene skal klare EU4-kravene ved hjelp av ett selvrensende partikkelfilter.

6 trinns

Både automat og manuell dukker opp som sekstrinns kasser for 150-hesteren. Versjonen med 120 hestekrefter blir sannsynligvis tilgjengelig med både fem- og sekstrinns manuell girkasse, men det ser ikke ut som det dukker opp noen automatgirversjoner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer