Økningen i prisen fra 1. mars går opp fra fire kroner i indre ring utenfor rushtiden, og det dobbelte i rushtiden.
I de to ytre bomringene er prisen henholdsvis fem og ti kroner.
Prisøkningen i mars gjelder kun elbiler, ikke andre kjøretøyer.

Mot prisras på brukte elbiler
Mister konkurransefordel
- Det er viktig at det lønner seg å velge nullutslippsbiler. For at vi skal overbevise flere om å ta det steget er det viktig med noen insentiver, og særlig bompengerabatten er viktig for folk når de vurderer å kjøpe elbil, sier generalsekretær Christina Bu i elbilforeningen til Dagsavisen.
Hun mener elbiler mister en viktig konkurransefordel mot bensin- og dieselbiler når avgiften settes opp.
Nær Stortingets prisgrense
Fram til i fjor kjørte elbiler gratis i bomringen.
Bu minner om at Oslo har vedtatt at byen skal være en nullutslippsby innen 2030. Da vil det ikke være mulig å kjøre bensin- eller dieselbiler i byen.
Med det nye prishoppet legger Oslo seg tett opptil grensa Stortinget har satt om at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av hva fossilbiler skal betale i bomringen.
