Test av Volvo XC60

Söta brors favoritt

En ny Volvo XC60 kommer til en forhandler nær deg i løpet av sommeren. Vi har testet den. 

KJENT SAK: Den nye Volvo XC60 er lett å kjenne igjen som en Volvo. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJENT SAK: Den nye Volvo XC60 er lett å kjenne igjen som en Volvo. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

På kort tid har Volvo snudd opp ned på hele produktsortimentet sitt, som vi kunne annonsere i 2014. Til nå har vi fått førstemann ut, XC90 og deretter S- og V90 samt sistnevnte i Cross Country-versjon fra det nye Volvo. Nå er det en ny Volvo XC60 som vil ut av svangerskapet. Første generasjon Volvo XC60 ble lansert i 2008, og fikk den gang nærmest full pott av Euro NCAP på sikkerhet.

Når Volvo nå lanserer sin andre generasjon av den populære SUV’en, så skal den igjen være en av de sikreste bilene på markedet, lover Volvo.

Den nye bilen er laget på deres modulære SPA-plattform, og er den første XC60 som lages etter at kinesiske Geely tok over selskapet. Volvo sikter seg rett inn i segmentet der de andre premium-merkene befinner seg, og erklærer med dette at Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLC er de største konkurrentene.

Tre retninger

Designen er umiskjennelig Volvo, og særlig fronten og hekken har de klare designelementene som vi tidligere er servert i både XC90 og i 90-serien. Det er blitt en vane å finne Tors Hammer i frontlyktene, og bak er de oppreiste lyktene langs takstolpene også på plass. Til Norge kommer bilen i tre forskjellige utstyrsgrader – Momentum, R-Design og Inscription.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer