Stadig dyrere båter: Sjøen for alle?

- Båtnorge har et rekrutteringsproblem. Med disse ordene innledet Norges Båtbransjeforbund presselunsjen under båtmessen ”Sjøen for alle -- 2000”.

Norsk ungdom rekrutteres i stadig mindre grad til sjøen og båtlivet. For å trekke unge mennesker til messen kunne blant annet ”Sjøen for alle” i år skilte med både Superhawk 34 (”James Bond-båten") og Bjørn Rune Gjelstens kjente ”Spirit of Norway”.

Dyr inngangsbillett

Da vi nylig besøkte båtmessen i hovedstaden gikk vi måpende gjennom hall etter hall med eksklusive luksusbåter. Er det dette som er ”sjøen for alle”? Hvem har egentlig råd til slike dollarglis med kjøl?

Stadig flere mener at årsaken til den fallende rekrutteringen ligger akkurat her. Inngangsbilletten er priset så høyt at stadig færre har råd til å betale den. Og da slettes ikke nyetablerte, unge mennesker som allerede har fått smaken av gjeld på boligmarkedet. Som en naturlig følge av dette faller interessen for båtlivet generelt -- ”Spirit of Norway” eller ikke.

Sjøen også for deg

Men det finnes alternativer til båtprodusentenes ”en halv million minimum” båter. DinSide vil i nærmeste fremtid publisere en serie artikler for deg som er glad i skjærgården, men ikke har økonomi til å kjøpe ny, dyr båt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer