Stasjonsvogn på to hjul i svingene

Stasjonsvogn. Det er ikke akkurat et sexy ord. De fleste av oss forbinder det med barnevogner og planker. Men når AMG har slått klørne i en E-klasse fra Mercedes-Benz blir resultatet langt fra traust.

Publisert
Sist oppdatert

Mange har hørt om AMG-styling eller vet at en SL 55 AMG er en av de råeste sportsbilene på markedet. For det er stort sett spreke sportsbiler vi forbinder med tuning-selskapet i Tyskland.

Nå har de tatt utgangspunkt i en Mercedes-Benz E-klasse stasjonsvogn. Resultatet ser du på bildene til høyre.

Rå motorkraft

Det er ikke bare den designmessige stylingen som gjør AMG-bilene så spesielle. De tuner også motorene så de får helt rå ytelser.

Vanligvis leveres ikke stasjonsvognene fra Mercedes med spesielt heftige motorer. Den største E-klasse stasjonsvognen er en E 320 CDI med 197 hestekrefter. Sedan-utgavene får du imidlertid i råskinnutgaver, hvorav E 55 AMG sedan er den råeste av de alle.

Nå har AMG satt den samme motoren som de har brukt i sedan-utgaven over i stasjonsvognen og skapt E 55 T AMG, hvor T'en står for stasjonsvogn.

Racer-stasjonsvogn

Motoren er en 5,5 liters V8 som yter 476 hestekrefter. Dreiemoment er på voldsomme 700 newtonmeter mellom 2650 og 4500 omdreininger per minutt. Ingen annen serieprodusert stasjonsvogn kan vise til lignende ytelser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer