NB: Artikkelen oppdateres løpende.
Nybilprisene: Personbiler
Foreslåtte endringer i registreringsavgiften (også kalt engangsavgiften, avgiften som må betales når en bil registreres for bruk i Norge).
Konkrete priseksempler finner du i denne artikkelen.
Registreringsavgiften består av tre komponenter: CO2-avgiften, effektavgiften og vektavgiften:
1. CO2-avgiften:Tabellen under viser følgende:
* Forslaget innebærer av CO2-snille biler får enda større avgiftslettelser enn i dag. Biler som slipper ut mindre enn 120 gram CO2 får i dag en "avgiftsrabatt" på 500 kroner per gram som understiger 121 gram. Denne satsen foreslås økt til 609 kroner.
* EKSEMPEL: En bil som slipper ut 100 gram CO2 får en avgiftsrabatt på 12.180 kroner (20 gram x 609 kroner). I dag får en slik bil rabatt på 10.000 kroner (20 gram x 500 kroner). Det betyr en foreslått avgiftslette på 2.180 kroner.
* Samtidig innebærer forslaget at alle andre biler blir dyrere. Dette fordi alle de øvrige intervall-satsene stiger med mellom 199,00 og 235,00 kroner.
* Satsene for "normale biler" stiger faktisk mest, relativt sett. Disse stiger med henholdsvis 199,00 og 200,00 kroner, noe som utgjør en økning på nesten 38 prosent sammenlignet med dagens satser.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger