Statsbudsjettet 2011: Alt om bil

Hva betyr Regjeringens forslag til statsbudsjett for deg som eier bil eller planlegger å kjøpe bil i 2011? Vi gir deg svarene.

TØFFE TAK: Det drøyde lenge for regjeringspartnerne å komme i mål med sine budsjettforhandlinger, men med mange kompromisser er det nå klart at det blir nye endringer for bileierne her i landet. Foto: Per Ervland
TØFFE TAK: Det drøyde lenge for regjeringspartnerne å komme i mål med sine budsjettforhandlinger, men med mange kompromisser er det nå klart at det blir nye endringer for bileierne her i landet. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

ENGANGSAVGIFTEN (REGISTRERINGSAVGIFTEN)

Dagens engangsavgift består av tre komponenter; effektavgiften, CO2-avgiften og vektavgiften.

1. Effektavgiften ("HK-avgiften")

A. Fullt avgiftsfritak for de første 65 kilowatt (88 hestekrefter). I dag er satsen på 55,10 kroner per kilowatt.

Konsekvens: Biler med motor som yter 88 hestekrefter eller færre (0-65 kW), vil i 2011 ikke betale effektavgift (- 3.575 kroner).

B. I tillegg reduseres effektavgift-satsen for de neste 25 kilowattene (66-90 kilowatt, 89-122 hestekrefter) med 3,1 prosent (15 kroner per kW). Den nye satsen for dette intervallet blir 466 kroner (var 481 kroner).

Konsekvens: Biler med motor som yter mellom 89 og 122 hestekrefter (66-90 kW), vil sammenlignet med i dag få et fradrag på 3.575 kroner (som over) + 15 kroner per kilowatt mellom 66 og 90 kilowatt. En bil med motor som yter 122 hestekrefter (90 kW) vil i 2011 utløse 12.025 kroner i effektavgift ( - 3.950 kroner).

C. De to neste effektavgift-intervallene (91-130 kw og 131 kW og over) inflasjonsjusteres med 1,8 prosent.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.