I Regjeringens forslag til statsbudsjett er bilavgiftene satt ned med 400 millioner kroner.
- Signalet i de nye bilavgiftene er at vi legger vekt på både lokale utslipp og CO2, sier statssekretær i Finansdepartemenet Kjetil Lund til VG.no.
Vel, siden det er lett å bli blendet av skryt med tall har vi gått litt dypere i hva dette egentlig betyr for deg og meg.
Det første du legger merke til er at avgiftsendringen spesielt kommer kommer de store, sterke og sportslige bilene til gode
Ikke så unaturlig kanskje. Dette er jo modeller hvor avgiftene allerede har vært svært høye, så da blir det raskt store summer når avgiftene går ned.
I den andre enden av skalaen kommer taperne, og det er i praksis biler som den jevne nordmann kjører. Her ser du noen eksempler, men merk deg at denne listen ikke er utfyllende. Vi har blant annet luket bort pickuper.
For en utfyllende liste over de 100 største taperne og vinnerne, anbefaler vi forøvrig BilNorges oversikt.
Alt om statsbudsjettet for neste år finner du her
Regjeringens forslag
- Omregistreringsavgiften går ned: Dette er en god ting, ettersom de fleste bilkjøp i Norge er bruktkjøp og prisen i dag er høy. Har du en stasjonsvogn på over 1600 kilo vil den i dag koste 21.860 kroner å omregistrere, men nå går altså prisen ned.
Det er likevel store forskjell på hvor kuttene kommer:
For vanlige kjøretøy foreslås omregistreringsavgiften satt ned med 12 prosent.
Den store vinneren er likevel typiske næringskjøretøy, der er forslaget at avgiften skal gå ned med 40 prosent.
- Engangsavgiften endres. Regjeringen fortsetter omleggingen av engangsavgiften i miljøvennlig retning.
I praksis betyr det at høye CO2- og NOX-utslipp skal koste mer, mens det skal legges mindre vekt på motoreffekten enn i dag. Avgiften for hestekrefter går ned med 13 prosent.
Som vanlig er elbiler fritatt for engangsavgift.
- Årsavgiften stiger med 1,9 prosent: For bensinbiler og dieselbilder med fabrikkmontert partikkelfilter vil det si at prisen øker fra 2885 til 2940.
For dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter går prisen opp fra 3360 til 3425.
- Vrakpanten: Foreslås økt med 500 kroner, altså til 2.500 kroner. Mer om vrakpanten får du her.
En egen bilkalkulator lar deg se hvordan forslagene spiller inn på din bil, og den får du her
Kilde: Statsbudsjettet.