Har du vært på ferie i Sentral- eller Sør-Europa kan du ikke ha unngått å legge merke til hvordan småbilene dominerer bytrafikken. For urbane europeere har for lengst oppdaget at småbilen er et glimrende transportmiddel i trange bygater. Småbilen tar nemlig liten plass, noe som blant annet betyr at man kan utnytte de minste parkeringslommene. Den beskjedne størrelsen innebærer også at småbilen er lett å manøvrere, enkel å rygge og at den kommer frem i smug der større biler må melde pass. Lav vekt og moderat motorisering betyr lavt forbruk, noe som igjen gir lave driftskostnader. Minst like viktig er selvsagt innkjøpsprisen, som er svært behagelig sammenlignet med større og tyngre bilmodeller.
Ikke like populære i Norge
Nordmenn ser imidlertid ikke ut til å legge like stor vekt på småbilens mange sterke sider. I hvert fall selges det relativt sett langt færre småbiler i Norge enn i de fleste andre europeiske land. For eksempel ble det solgt hele 543.000 eksemplarer av Peugeot 206 i Europa i 2003, noe som betyr at den lille franskmannen ble Europas mest solgte bil. I Norge ble det kun solgt 1.571 stykker, noe som kun kvalifiserte til en 17. plass på listen. Og mens fem av de ti mestselgende bilene på kontinentet er småbiler, er det i Norge kun Toyota Yaris som kan skryte av å befinne seg på ti-på-topp-listen. Yaris ble i fjor Norges niende mest solgte bil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger