Sedanens storhetstid i Norge er over - i hvert fall hvis vi tar utgangspunkt i markedsandeler. Så sent som i 1997 valgte mer enn hver fjerde (27,8 prosent) nybilkunde å satse på en sedan. I år har sedanen kommet ned i 10,8 prosent markedsandel, noe som betyr at bare én av ti nybilkunder fikk utlevert nøkler til en sedan.
Verdens vanligste biltype
Sedanen taper også markedsandeler på kontinentet. Likevel satser samtlige bilprodsenter fortsatt tungt på denne bilkonfigurasjonen, og sedanen er fortsatt verdens vanligste biltype. For eksempel har en rekke produsenter, deriblant Audi, BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz, Volkswagen og Volvo, hele tre sedan-modeller i stallen.
Må markedsføres aktivt i Norge
For å begrense utvalget i denne avstemmingen, har vi valgt å kun ta med sedaner som markedsføres aktivt via en offisiell norsk importør. Likevel sitter vi igjen med hele 51 modeller fra 28 produsenter. Det skulle derfor være noe for enhver smak på listen.
Til 10. januar
Avstemmingen vil være aktiv til mandag 10. januar 2005. Dermed er det bare å sette i gang med å varsle venner, kolleger, bilklubber og andre som kan hjelpe deg til å sørge for at nettopp din stasjonsvogn-favoritt vinner. Om ønskelig kan du avgi stemme til to eller flere modeller.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger