Stem på Norges tøffeste SUV

De høye firehjulstrekkerne blir stadig mer populære, også her i landet. Men hvilken SUV er egentlig den tøffeste av dem alle?

Publisert
Sist oppdatert

Hva mener du?

Hvilken bil er Norges tøffeste SUV? (Avsluttet)
Porsche Cayenne(17%) 1048
Volvo XC90(10%) 650
BMW X5(9%) 559
Volkswagen Touareg(6%) 404
Land Rover Range Rover(5%) 284
Toyota Landcruiser(4%) 238
Mitsubishi Outlander(3%) 217
Toyota RAV4(3%) 216
Land Rover Defender(3%) 214
Nissan X-Trail(3%) 186
Suzuki Grand Vitara XL7(3%) 177
Honda CR-V(3%) 171
Lexus RX300(3%) 161
Mercedes-Benz ML(2%) 144
Jeep Grand Cherokee(2%) 132
Subaru Forester(2%) 130
Suzuki Grand Vitara(2%) 128
BMW X3(2%) 127
Suzuki Ignis SUV(2%) 116
Mercedes-Benz G-klasse(2%) 115
Suzuki Ignis(2%) 102
Kia Sorento(2%) 102
Mitsubishi Pajero(1%) 81
Land Rover Freelander(1%) 73
Jeep Wrangler(1%) 72
Land Rover Discovery(1%) 70
Nissan Patrol(1%) 61
Jeep Cherokee(1%) 56
Ford Maverick(1%) 54
Ssangyong Rexston(1%) 51
Hyundai Santa Fe(1%) 48
Honda HR-V(0%) 29
Hyundai Terracan(0%) 26
Nissan Terrano(0%) 18
Daihatsu YRV(0%) 14
Kia Sportage(0%) 13
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Så sent som for fem år siden var det færre enn én av ti som valgte firehjulsdrift når de kjøpte ny bil. I dag er det mer enn én av fem biler som leveres med drift på alle fire. Hvorfor? Årsakene er helt sikkert mange, men den aller viktigste stikkordet er nettopp SUV.

Denne forkortelsen, som kommer fra USA og betyr Sport Utility Vehicle, betegner en bilklasse som har tatt verden med storm. SUVene kjennetegnes ved firehjulsdrift, høy bakkeklaring og et røft utseende, samtidig som de fleste av dem kan skilte med mye plass og god oversikt over trafikkbildet. Dette er åpenbart kvaliteter mange setter pris på, ikke bare i USA, men også i resten av verden, inkludert vårt kontinent.

Stort utvalg

Nærmest alle bilprodusenter med respekt for seg selv tilbyr i dag en eller flere SUV-modeller, som for mange av produsentene er pengemaskiner. Utvalget har derfor vokst voldsomt de siste årene. Den mest populære av dem her i landet - uten sammenligning - heter Toyota RAV4. Men også Honda CR-V, Nissan X-Trail, Mitsubishi Outlander og den litt utypiske Subaru Forester selger godt.

Men i dag bryr vi oss verken om salgstall eller priser. Den kommende uken skal vi finne ut hvilken bil som er Norges tøffeste SUV.

Må markedsføres aktivt

For å begrense utvalget i denne avstemmingen, har vi bestemt oss for å kun ta med modeller som markedsføres aktivt gjennom en offisiell importør. Dermed utgår modeller som Mazda Tribute og Opel Frontera, som er tatt ut av de norske importørenes produktporteføljer.

Kun "ekte" SUVer

Vi har også bestemt oss for å konsentrere oss om "ekte" SUVer med høy bakkeklaring. Biler som Audi Allroad, Subaru Outback og Volvo XC70 får derfor ikke være med denne gangen.

Ikke lastebiler

DinSide Motor skriver i utgangspunktet om personbiler, og vi har derfor valgt å utelate biler som har vært solgt og som fortsatt selges som lastebiler her i landet. Derfor er blant annet monsteret Ford Excursion utelatt.

Likevel sitter vi igjen med ikke mindre enn 36 modeller fra 19 produsenter. Det skulle derfor være noe for enhver smak på listen.

Stanses 19. mai

Avstemmingen vil være aktiv en drøy uke og stanses tirsdag 1. juni. Dermed er det bare å sette i gang med å varsle venner, kolleger, bilklubber og andre som kan hjelpe deg til å sørge for at nettopp din SUV-favoritt vinner. Om ønskelig kan du avgi stemme til to eller flere modeller.

Juksestemmer fjernes

Juks i form av automatisk stemmegiving og andre tekniske løsninger er ikke tillatt. Slike stemmer vil som vanlig bli fjernet av vår IT-avdeling.



Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer