Elbil

Stenges for elbiler

Om kort tid innføres det forbud mot alle elbiler i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Det skal sikre framkommeligheten til busser og utrykningskjøretøyer.

STENGT: Fra juni i år og fram til sommeren 2027 blir Ring 1 stengt og det meste av trafikken vil flytte seg til de andre store innfartsveiene rundt Oslo. Der stenges nå kollektivfeltene for elbiler. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
STENGT: Fra juni i år og fram til sommeren 2027 blir Ring 1 stengt og det meste av trafikken vil flytte seg til de andre store innfartsveiene rundt Oslo. Der stenges nå kollektivfeltene for elbiler. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I Oslo pågår byggingen av det nye regjeringskvartalet for fullt. Som ledd i å ivareta sikkerheten rundt regjeringskvartalet og senkningen av Hammersborgtunnelen, vil Ring 1 bli stengt i løpet av andre kvartal i år - etter planen i juni.

Statens vegvesen vurderer å stenge kollektivfeltene for elbiler noe tidligere.

SPYLERVÆSKE: Dette tipset bør du virkelig prøve neste gang du fyller på med spylervæske, spesielt om du sliter med at det blir mye søl! Programleder: Embla Hjort-Larsen. Video: Dennis A. Hagbru og Håvard Bjørnerem. Vis mer

Når Ring 1 stenger, vil det meste av trafikken som vanligvis går her flytte seg til de andre store veiene i Oslo-området. Det kan skape lengre køer og utfordring med framkommeligheten for busser og utrykningskjøretøyer. Derfor vil kollektivfeltene nå bli forbehold disse, ifølge Halvard Gavelstad, prosjektleder trafikk i Statens vegvesen.

Stenges for elbiler

- Hver dag kjører det 17 400 biler gjennom Hammersborgtunnelen. Beregninger viser at hoveddelen av trafikken vil flytte seg til Operatunnelen når Ring 1 stenges. For å opprettholde flyt i trafikken og sikre liv og helse ved alvorlige ulykker, må det da innføres regulering inn mot Operatunnelen, sier Gavelstad til DinSide.

DYRT Å BLI TATT: Allerede i dag er det mange elbilister som blir tatt for å kjøre i kollektivfeltet uten passasjerer i rushtiden. Det koster 7800 kroner. Foto: Rune Korsvoll
DYRT Å BLI TATT: Allerede i dag er det mange elbilister som blir tatt for å kjøre i kollektivfeltet uten passasjerer i rushtiden. Det koster 7800 kroner. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Han forteller at elbiler må forholde seg til de samme reglene som fossilbiler i den perioden Ring 1 er stengt. Arbeidene vil pågå fram til sommeren 2027.

Forventer kø

- Dette er nødvendig å bedre framkommeligheten for busstrafikken, og Statens vegvesen vil derfor midlertidig forby alle elbiler å kjøre i kollektivfeltene på alle riksveier i Oslo og utvalgte strekninger i Akershus. Her gjelder det først og fremst E18 og E6. Vi forventer at det blir mer kø på de store veiene i denne perioden og oppfordrer privatbilister til å reise kollektivt, sykle eller gå, for å redusere biltrafikken til Oslo sentrum. Vi er avhengig av at flere kjører kollektivt når Ring 1 stenger, sier Gavelstad.

Dyrt å bli tatt

Antallet elbiler i kollektivfeltene er allerede i ferd med å skape problemer for framkommeligheten til busser og utrykningskjøretøyer. Derfor er de mange steder innført krav om at elbiler må ha passasjerer for å kunne bruke kollektivfeltene i rushtrafikken inn mot byen om morgenen og ut av byen på ettermiddagen. Dette er opplyst med egne skilter.

Likevel er det mange som bryter mot denne regelen, bevisst eller ubevisst. Dette koster dyrt. En morgen i november gjennomførte politiet en kontroll i kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo fra Bærum. I løpet av halvannen time ble 51 bilister tatt og ilagt et forenklet forelegg på 7800 kroner.