De elektriske kinabilene har nå virkelig kommet for fullt i Norge. Chery, DFSK, MG, X-Peng og BYD er merker som har fått oppmerksomhet. Maxus har dessuten tidligere lansert varebil på det norske markedet.
I sommer meldte imidlertid den norske Maxus-importøren, RSA, om enda en ny elektrisk personbil - nemlig den store sjuseteren Euniq MPV. Til en pris fra knappe 400.000 kroner kan norske familier få plass til sju personer, mulighet for å trekke henger og i tillegg ha takboks.
Den nye elbilen er faktisk så interessant at den er blitt nominert til Årets bil i Dagbladet/Dinside. Nederst i denne artikkelen kan du selv være med å stemme fram Årets bil og Folkets favoritt.
- Dette er den første elektriske familiebilen på det norske markedet i et fornuftig prissegment, skryter merkeansvarlig for Maxus i Norge, Espen Kristoffersen, i en pressemelding.
Maxus Euniq MPV
Motor: | Elektrisk |
Drivhjul: | Foran |
Batteri: | 52,5 kWt |
Ladetid AC: | 8 timer |
Ladetid DC: | 30 minutter |
Rekkevidde (WLTP): | 325 km |
Motoreffekt: | 177 hk / 310 Nm |
Toppfart: | 160 km/t |
Ladetid AC: | 8 timer |
Ladetid DC: | 30 minutter |
Mål (l/b/h) | 483/183/178 cm |
Akselavstand: | 280 cm |
Bakkeklaring: | 164 mm |
Antall seter: | 7 |
Vekt: | 1810 kg |
Nyttelast: | 525 kg |
Hengervekt: | 400 kg |
Takstativ: | Mulig |
Pris (fra): | 399.900,- |
Stor plass
Den elektriske batteripakka er ikke den største på markedet, på 52,5 kWt. Det rekker til den offisielle WLTP-rekkevidden på 325 km, noe som blir betydelig kortere på vinteren og trolig noe lenger på en god sommerdag.

Nytt bilmerke testes i Norge
Importøren har ikke gitt oss et offisielt tall på bagasjerommet, men med 483 centimeter i lengden, 183 i bredden og hele 178 centimeter i høyden, vitner det likevel om en romslig bil.
Med en elektrisk motor på 177 hestekrefter og maksimalt dreiemoment på 310 Nm, vil bilen på drøye 1800 kilo komme seg greit fram.
– Med hengerfeste og takstativ får du dessuten med deg sykkel bak og ski på taket, sier Espen Kristoffersen.
Mye utstyr
Bilen kommer med det importøren kaller et moderne interiør. Dette inkluderer skinnseter og vippebord til baksetene, stort panoramasoltak, trådløs mobillading og et multimediasystem med stor integrert skjerm - hvor stor vet vi ikke.
Euniq skal dessuten komme med flere interessante funksjoner, blant annet nødbremsassistent (EBA), bakkestartassistent, blindsoneovervåking, 360 graders parkeringskamera, elektronisk parkeringsbrems, parkeringssensorer foran og bak, cruise control, Apple Carplay og Android Auto.
Kvaliteten på slike funksjoner er kjent for å variere mellom bilmerkene, og vi har naturligvis ikke fått tatt noen nærmere titt på dette i Maxus Euniq MPV ennå.

Ingen ventelister
Maxus er relativt nytt her i Norge, men bak står SAIC som er en av verdens største bilprodusenter. Euniq kan ifølge RSA bestilles nå. De lover dessuten at man slipper å stå på noen venteliste.
- Vi har god tilgjengelighet og kan levere biler i stort antall. Det er ingen begrensninger i produksjonen, sa Kristoffersen da vi først omtalte nyheten i sommer.

Bilene som aldri stopper
Merkesjefen mener Maxus Euniq MPV fyller et tomrom for familier som ønsker de økonomiske fordelene elbilen kommer med, men som ikke har funnet elektriske alternativer til en travel familiehverdag.
I dag finnes elbilene Nissan E-NV200 (349.840), samt Teslas Model S (kun brukt) og Model X (fra 929.200,-) med sju seter. I tillegg vil Tesla Model Y komme som sjuseter. Rimeligste Model Y koster fra 534.900 kroner.