Elbil

Stor forskjell: - Gir halv pris

Du kan spare mye penger om du velger riktig hurtiglader.

SJEKK DET: Det kan bli billigere om du har et bevisst forhold til kostnadene for lading. Foto: NTB
SJEKK DET: Det kan bli billigere om du har et bevisst forhold til kostnadene for lading. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I dag er den første av de to store hjemfartsdagene i påska. Kjører du elbil og har en god reisevei hjem, er det en sjanse for at du må stanse på veien for å lade bilen.

Naf har testet prisforskjellene på hurtiglading og resultatet viser store forskjeller.

- Billigste ladeoperatør gir deg halv pris på ladingen sammenliknet med den dyreste, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

Organisasjonen har tatt utgangspunkt i en Volkswagen ID. Buzz, hvor batteriet ble fylt opp med 57,5 kilowattimer (kWt) da den ble ladet fra 10 prosent til 80 prosent batteri.

Det gir følgende resultater:

  • Billigste hurtiglading (inntil 50 kW): E.on 4 kr/kWt. Kostnad for lading av ID. Buzz 230 kroner.
  • Dyreste hurtiglading (inntil 50 kW): Mer drop-in 8,69 kr/kWt. Kostnad for lading av ID. Buzz 500 kroner.
  • Billigste lynlading (150 kW og oppover): Ishavsveien 4,25 kroner. Kostnad for lading av ID. Buzz 244,40 kr. Ishavsveien finnes bare helt nord i Norge. Billigst ellers er E.on med 5 kr/kWt. Kostnad ID. Buzz 287,50 kroner.
  • Dyreste lynlading (150 kW og oppover): Ionity drop-in med 8,99 kr/kWt. Kostnad for lading av ID. Buzz 517 kroner.

Sødal forklarer at det er viktig å ha et bevisst forhold til kostnadene for lading.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.