Tyske ADAC gjennomfører titt og ofte miljøtester av biler. Nå i august presenterte de tall om NOx-utslippet til de forskjellige bilkonsernene, hvor resultatene mildt sagt er oppsiktsvekkende.

Ladbare hybrider får bank i miljøtest
Totalt har ADAC denne gangen undersøkt 188 nyere dieselbiler (fom. 2013), med Euro 6-teknologi.
For mens de tre store tyske bilkonsernene - BMW, Volkswagen og Mercedes - topper lista med lave utslipp, havner Hyundai, Ford, Fiat/Chrysler og Renault på bunn med flere ganger høyere nitrogenoksid-utslipp.
Det fulle resultatet i miljøtesten kan du se i egen faktaboks, nederst i denne saken.
- Renault er versting
Ifølge ADACs «Eco Test» stryker de fleste av dieselmotorprodusentene i deres realistiske praksistest. ADAC går så langt som å hevde at verstingene har et særdeles stort NOx-problem.
Renault-bilene (inkludert Dacia) har om lag fem ganger høyere NOx-utslipp som BMW'ene (inkludert Mini).
Faktisk slipper en Renault Grand Scenic 160 dCi ut like mye nitrogenoksider som 240 biler av typen BMW 520d, skriver ADAC i evalueringen.
Krever tiltak
- ADACs test viser at nesten alle produsentene har et enormt utslippsproblem, sier ADACs visepresident for teknologi, Thomas Burkhardt til ADACs egne hjemmesider.
Han mener at politikere og industri må gjøre tiltak, om de virkelig vil forhindre diesel-kjøreforbud.
- Politikerne må forplikte produsentene til å ettermontere riktig maskinvare på bilene sine. Programvareoppdateringer har liten innvirkning på miljøet, sier Burkhardt.
Produsent | Gj.snitt Nox | Modeller testet |
BMW/Mini | 0,141 g/km | 36 |
Volkswagen | 0,146 g/km | 44 |
Mercedes | 0,149 g/km | 21 |
Opel | 0,236 g/km | 11 |
Mazda | 0,25 g/km | 10 |
Jaguar/Range Rover | 0,255 g/km | 6 |
Peugeot/Citroën | 0,263 g/km | 12 |
Volvo | 0,364 g/km | 7 |
Hyndai/Kia | 0,421 g/km | 13 |
Ford | 0,488 g/km | 10 |
Fiat/Alfa/Jeep | 0,561 g/km | 4 |
Renault/Dacia | 0,684 g/km | 14 |
Kilde: ADAC
