Coronakrisen rammer salget av nye personbiler hardt. Aller hardest rammes elbilene. Det kommer tydelig fram i den ferske registreringsstatistikken som ble lagt fram av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) tirsdag ettermiddag.
Registreringstallene for mai viser tydelige fall i det totale salget. Det ble nemlig bare registrert 7.998 nye personbiler, et fall på 39 prosent i forhold til mai i fjor. Det gjør at salget så langt i 2020 ligger har nådd 47.791 nybilregistreringer - 24 prosent bak samme periode i 2019.
På den andre siden satte bruktbilsalget ny rekord i mai. Antallet eierskifter økte med hele ni prosent, og nådde hele 45.879 biler. Bruktimporten raste naturlig nok, ned 37,4 prosent til 955 biler.
Nybilsalget 2020
Drivlinje | mai alene | 2020 totalt |
Elbil | 43,1 % | 49,1 % |
Ladbar hybrid | 22,6 % | 19,9 % |
Diesel | 11,7 % | 11,1 % |
Hybrid | 11,5 % | 9,9 % |
Bensin | 11,3 % | 10,0 % |
Tabellen viser andelen av nybilsalget, fordelt på drivlinje. 2020-tallene er fra januar til og med mai 2020. Kilde: OFV

Salget stuper
Stup for elbilene
Men som nevnt har det dramatiske fallet i nybilsalget gått verst utover elbilene. Siden mars har markedsandelen for elbiler gått ned fra 56 til 43 prosent. Etter to strake måneder med nedgang endte markedsandelen til elbilene på 43 prosent sist måned.
Som et naturlig resultat av dette har de andre drivlinjene økt sine markedsandeler. Norsk elbilforening mener corona-pandemien må ta mye av skylda.
Elbilsalget stupte
- Markedsandelen for elbiler har gått ned fra 56 prosent i mars til 43 prosent i mai 2020.
- I mai ble det solgt 3444 elbiler, 1200 færre enn i mai 2019.
- Det ble kjøpt 39 prosent færre biler totalt i mai 2020, sammenlignet med samme måned i fjor.
- Salget av ladbare hybridbiler har doblet markedsandelen på ett år, fra 11 prosent i mai 2019 til 23 prosent i mai 2020.
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og Norsk Elbilforening
- Effekten av corona ser ut til å slå ut for fullt i mai og bremser den gode utviklingen vi hadde for salg av elbiler i første kvartal, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Slik blir nye «Nissan Leaf»
Utviklingen bekymrer, ettersom de mener pila skulle pekt oppover - ikke nedover.
- 2020 lå an til å bli det store gjennombruddet for elbil i Norge, med over 50 prosent markedsandel første kvartal. Økt utvalg av elbiler og skjerpede miljøkrav fra EU til bilindustrien virket positivt sammen med norsk elbilpolitikk. Men nå trengs det nye grep for å sikre økt salgstrend for elbiler, mener hun.
Tesla-stup
Spesielt Tesla glimrer med sitt fravær på topplista. Faktisk må vi helt ned til 26. plass over maisalget blant bilmerkene, før Tesla dukker opp med bare 31 nye registreringer.
- For vår del handler det om corona-situasjonen, i tillegg til at det er annonsert flere nyheter som har ført til mer nøling fra potensielle kunder, sier kommunikasjonssjef Even Sandvoll Roland til Elbil 24.
- Dermed kan det virke som at flere har utsatt bilkjøpet en stund, og så kom corona og utsatte bilkjøpet ytterligere.
Topp 10 bilmerke mai
# | Merke | Mai alene | 2020 totalt |
1. | VW | 1.225 | 6.175 |
2. | Toyota | 828 | 4.233 |
3. | Audi | 638 | 5.586 |
4. | Hyundai | 585 | 2.883 |
5. | Mercedes-Benz | 515 | 2.570 |
6. | BMW | 492 | 3.448 |
7. | Volvo | 458 | 2.885 |
8. | Nissan | 456 | 2.543 |
9. | Skoda | 442 | 2.704 |
10. | Peugeot | 366 | 1.748 |
26. | Tesla | 31 | 1.513 |
Tabellen viser bilmerkene med flest nybilregistreringer i mai 2020, samt januar til og med mai 2020. Tesla er helt nede på 26. plass. Kilde: OFV

Kjempesmell
Topplista
Det er likevel elbilene som dominerer topplista, over de mest solgte (registrerte) nybilene i mai. Men for første gang må årets komet, storselgeren Audi e-tron, se seg slått. Denne gang av VW Golf, som stort sett selges som elbil om dagen.
e-Golf er imidlertid på vei ut av markedet, og vil bli erstattet av VW ID. 3, om ikke lenge.
Også Hyundai Kona på tredjeplass selger mest som elbil, mens den «evigvarende» elbil-toppselgeren Nissan Leaf tar fjerdeplassen.
Så følger flere populære hybridalternativer, med Skoda Octavia, Mitsubishi Outlander (PHEV), VW Passat og Toyota Rav4, før de elektriske nykommerne Peugeot 208 (stor sett e-208) og MG ZS - sistnevnte en mindre elektrisk SUV fra Kina.
Mest solgte biler mai 2020
# | Modell | Antall |
1. | VW Golf | 621 |
2. | Audi e-tron | 579 |
3. | Hyundai Kona | 445 |
4. | Nissan Leaf | 408 |
5. | Skoda Octavia | 262 |
6. | Mitsubishi Outlander | 244 |
7. | VW Passat | 240 |
8. | Toyota Rav4 | 194 |
9. | Peugeot 208 | 194 |
10. | MG ZS | 187 |
Tabellen viser topplisten for flest nybilregistreringer i mai 2020. Kilde: OFV


Høyt salg av ladbare hybridbiler
Til tross for en nedgang i totalsalget på 39 prosent, ble det solgt flere ladbare hybridbiler i mai 2020, enn samme måned i fjor. Markedsandelen for ladbar hybridbil har dermed økt til over det dobbelte, fra elleve prosent i mai 2019 til 23 prosent i mai 2020.
- Midt i krisen går ladbar hybridbiler mot strømmen, og opplever økt salg. Det er liten grunn til at Norge skal bremse elbilsatsingen til fordel for ladbare hybrider, så her bør miljøkravene skjerpes slik at elbiler kan fortsette veksten, sier Unni Berge.
