Stor vridning i bilavgifter

Regjeringen vil vri på satsene for å stimulere til kjøp av biler med lavt CO2-utslipp.

Stor vridning i bilavgifter
Publisert
Sist oppdatert

- Vi forsterker de økonomiske motivene til kjøp av biler med lave CO2-utslipp. Dette bidrar til at vi kan nå målet om et gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler på 120 g/km i 2012, sier finansminister Kristin Halvorsen.

Mer subsidier på lavt CO2

Det blir en skjerping av CO2-avgiftene for biler som slipper ut over 120 gram per kilometer. I tillegg blir subsidiene av biler med utslipp under 120 gram øket fra 500 kroner per gram til 609 kroner per gram.

Vridning på effektavgift

Det blir også en reduksjon i effektavgiften for biler med mindre enn 90 kilowatt effekt (omlag 122 hestekrefter). Fra 0 til 65 kilowatt settes satsen ned fra 127,44 til 55,10 kroner per kilowatt og på motorer fra 66 til 90 kilowatt settes avgiften ned fra 531 kroner til 481 kroner per kilowatt. Fra 91 til 130 kilowatt stiger avgiften fra 1.274,39 til 1.297,33 kroner per kilowatt og for biler med 130 kilowatt (176 hestekrefter) stiger avgiften per kilowatt fra 2.654,95 til 2.702,77 kroner per gram.

Alle biler med CO2-utslipp over 153 g/km får en total avgiftsskjerpelse, uavhengig av motoreffekten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer