Men økningen fordeler seg ikke jevnt mellom de ulike bilmerkene. Mens for eksempel Suzuki har hatt en økning på utrolige 108 prosent, må Peugeot nøye seg med bare 1,8 prosent økning. Enda verre har det gått for Audi, som kun øker med 0,2 prosent. For ikke å snakke om søstermerkene Nissan og Renault, som går tilbake med henholdsvis 7,5 og 12,1 prosent.
Flere øker mer enn 70 prosent
Suzuki er ikke alene om å ha gjort det godt i årets første kvartal. Både Volkswagen og Subaru har økt salget med 75 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Mitsubishi kan skilte med 70 prosent økning, mens både Mazda, Volvo og BMW kan glede seg over drøyt 50 prosent økt salg.
Sier ikke hele sannheten
Slike prosenttall skal imidlertid tas med en klype salt. La oss ta Suzuki og Toyota som eksempel. Suzuki økte altså sitt salg med 108 prosent, mens Toyota "bare" klarte 45 prosent.
Hvis vi kikker nærmere på tallene, finner vi ut at Suzuki økte fra 466 til 969 biler, altså en økning på 503 biler. Toyota, derimot, økte sitt salg med hele 1.423 biler, fra 3.165 til 4.588. Men fordi Toyota solgte så godt også i fjor, utgjorde ikke den store økningen mer enn 45 prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger