Avgifter på hestekrefter og vekt går ned, forurensning skal koste mer. Det er resultatet etter budsjettforhandlingene, som til syvende og sist må vedtas av Stortinget. Men det er ventet at dette går igjennom og vil få effekt fra nyttår.
De store ladbare hybridene får avgiftslettelser på inntil 100.000 kroner. Varebiler og store, tunge biler med digre dieselmotorer blir taperne.
Ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no er det stor jubel hos premium-importørene som kan tilby ladbare hybridbiler eller biler med lavt CO2-utslipp. Suzuki og Subaru er ikke fullt så fornøyde, ifølge Bilnytt.no.
På de ti mest solgte bilene i Norge, finner vi store forskjeller.
Det viser avgiftsutregningene hos Bilnorges kalkulator, som er basert på tekniske data for nye personbiler i Bildatabasen til Opplysningsrådet for Veitrafikken.
LES OGSÅ: Dette er nytt i bilavgiftene
1. VW Golf
Norges klart mest solgte bil, og her skjer det store variasjoner: Biler med 1,2- eller 1,4-liters bensinmotor, samt 1,6 TDI eller 2,0 TDI får justeringer på pluss minus 2.000-4.000 kroner. Men ønsker man en Golf med litt ekstra trøkk, kan det være store penger å spare. En R-modell med 300 hester, 4Motion og DSG automakasse får avgiftslette på hele 56.480 kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger