Billigere service for elbiler

Store forskjeller

Service er klart billigst for elbiler, mens ladbare hybrider er klart dyrest. Forskjellene de tre første åra er store.

MYE BILLIGERE: Også norske tall viser at du sparer 3000 kroner i året på service- og vedlikehold på en elbil, som VW ID.3 til venstre, sammenliknet med en bensin-, diesel- eller hybridbil, som VW Golf. Foto: Øystein B. Fossum
MYE BILLIGERE: Også norske tall viser at du sparer 3000 kroner i året på service- og vedlikehold på en elbil, som VW ID.3 til venstre, sammenliknet med en bensin-, diesel- eller hybridbil, som VW Golf. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi Bilägare, som er det største bilmagasinet i Sverige, tester mange biler i løpet av et år. I tillegg har de en stall med langtest-biler som kjøres et helt år før de selges igjen. For alle testbilene må importøren oppgi servicepriser for tre år eller opp til 60 000 kilometer. Nå har magasinet regnet ut gjennomsnittlige serviceprisen for alle bilene som er testet siden 2018. Serviceprisen for minst fem biler av samme merke må være med for at det skal komme med i undersøkelsen.

Tallenes tale er tydelig: De elektriske bilene som er testet, har en snittpris på 6019 kroner for service i tre år. Servicen for en bensinbil koster til sammenlikning 9 349 kroner. En dieselbil er bare noen kroner dyrere å ta service på.

Lite kan gå feil

Noe av forklaringen på at elektriske biler er rimeligere, er at de har færre bevegelige deler som det kan bli feil på. Blant annet er det stor forskjell på forbrenningsmotoren i en bensin- eller dieselbil og den elektriske motoren i en elbil. I tillegg har elbilen verken tradisjonell girkasse, eksosanlegg eller bensinsystem.

IKKE BARE SERVICE: Selv med en høy strømpris er det langt billigere å «tanke» og kjøre med en elbil enn en bensinbil. Her sparer du enda mer enn på service. Foto: Mirva Kakko
IKKE BARE SERVICE: Selv med en høy strømpris er det langt billigere å «tanke» og kjøre med en elbil enn en bensinbil. Her sparer du enda mer enn på service. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Dyrest på service av alle har ladbare hybrider og hybridbiler. Disse har to drivlinjer – både en tradisjonell bensinmotor, elmotor og batteri - som skal ses over og vedlikeholdes. Prisen på service for disse bilene er i gjennomsnitt over 13 000 kroner. Det vil si over det dobbelte av hva det koster å ha service på en elbil i tre år.

Toyota dyrest

I den svenske undersøkelsen er det Nissan, Mazda og Renault som har de rimeligste serviceprisene. Dyrest er Toyota. Om prisene til de norske importørene/forhandlerne er lik de svenske for disse merkene, er ikke undersøkt.

ENKEL TEKNIKK: Teknikken i en elbil er betydelig enklere enn i en bensin- eller dieselbil. Den har verken forbrenningsmotor, girkasse, eksosanlegg eller bensinsystem. Foto: VW
ENKEL TEKNIKK: Teknikken i en elbil er betydelig enklere enn i en bensin- eller dieselbil. Den har verken forbrenningsmotor, girkasse, eksosanlegg eller bensinsystem. Foto: VW Vis mer

Forklaringen på at Toyota har dyre servicepriser er nok at stort sett alle biler har hybriddrivverk. I tillegg har de service hvert år eller hver 15 000 kilometer, noe som foreskrives av fabrikken. Dette gjør at Toyota kan ha en service mer enn mange av de andre merkene fram til 60 000 kilometer.

KOSTNADER FOR SERVICE

Type bilSnittpris kr
Elbil6010
Bensin9349
Diesel9755
Ladbar hybrid13 331
Hybrid13 443

Gjennomsnittspris for biltypene i Vi Bilägares tester – gjelder 3 år/60 000 km

94 PROSENT: Rundt 94 prosent av alle private som fikk utlevert sin nye bil i mars, hadde valgt en elbil. De moderne elbilene som Ford Mustang Mach-E klarer også en tur til hytta. Foto: Ford
94 PROSENT: Rundt 94 prosent av alle private som fikk utlevert sin nye bil i mars, hadde valgt en elbil. De moderne elbilene som Ford Mustang Mach-E klarer også en tur til hytta. Foto: Ford Vis mer

Mye å spare i Norge

Mye tyder på at du kan spare like mye, eller kanskje enda mer i Norge enn i Sverige på elbil-service. Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) innhenter hvert år priser på de forskjellige delene av bilholdet. De setter opp eksempler på bilholdskostnader for forskjellige biltyper i forskjellige prisklasser.

Tar vi utgangspunkt i en elbil som koster 425 000 kroner og kjøres 15 000 kilometer i året, viser OFVs tall at du må regne med 4762 kroner i utgifter til service og reparasjoner i året. For en bensin- eller dieselbil er den samme utgiften 7598 kroner i året. Det er med andre ord snakk om nesten 3000 kroner å spare i året på elbilen bare på service- og reparasjoner.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer