Vi Bilägare, som er det største bilmagasinet i Sverige, tester mange biler i løpet av et år. I tillegg har de en stall med langtest-biler som kjøres et helt år før de selges igjen. For alle testbilene må importøren oppgi servicepriser for tre år eller opp til 60 000 kilometer. Nå har magasinet regnet ut gjennomsnittlige serviceprisen for alle bilene som er testet siden 2018. Serviceprisen for minst fem biler av samme merke må være med for at det skal komme med i undersøkelsen.
Tallenes tale er tydelig: De elektriske bilene som er testet, har en snittpris på 6019 kroner for service i tre år. Servicen for en bensinbil koster til sammenlikning 9 349 kroner. En dieselbil er bare noen kroner dyrere å ta service på.

Styr unna disse dekkene
Lite kan gå feil
Noe av forklaringen på at elektriske biler er rimeligere, er at de har færre bevegelige deler som det kan bli feil på. Blant annet er det stor forskjell på forbrenningsmotoren i en bensin- eller dieselbil og den elektriske motoren i en elbil. I tillegg har elbilen verken tradisjonell girkasse, eksosanlegg eller bensinsystem.

Dyrest på service av alle har ladbare hybrider og hybridbiler. Disse har to drivlinjer – både en tradisjonell bensinmotor, elmotor og batteri - som skal ses over og vedlikeholdes. Prisen på service for disse bilene er i gjennomsnitt over 13 000 kroner. Det vil si over det dobbelte av hva det koster å ha service på en elbil i tre år.

Advarer: Svindyr elbilfelle
Toyota dyrest
I den svenske undersøkelsen er det Nissan, Mazda og Renault som har de rimeligste serviceprisene. Dyrest er Toyota. Om prisene til de norske importørene/forhandlerne er lik de svenske for disse merkene, er ikke undersøkt.

Forklaringen på at Toyota har dyre servicepriser er nok at stort sett alle biler har hybriddrivverk. I tillegg har de service hvert år eller hver 15 000 kilometer, noe som foreskrives av fabrikken. Dette gjør at Toyota kan ha en service mer enn mange av de andre merkene fram til 60 000 kilometer.
KOSTNADER FOR SERVICE
Type bil | Snittpris kr |
Elbil | 6010 |
Bensin | 9349 |
Diesel | 9755 |
Ladbar hybrid | 13 331 |
Hybrid | 13 443 |
Gjennomsnittspris for biltypene i Vi Bilägares tester – gjelder 3 år/60 000 km

Mye å spare i Norge
Mye tyder på at du kan spare like mye, eller kanskje enda mer i Norge enn i Sverige på elbil-service. Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) innhenter hvert år priser på de forskjellige delene av bilholdet. De setter opp eksempler på bilholdskostnader for forskjellige biltyper i forskjellige prisklasser.

«Enormt mye bil for pengene»
Tar vi utgangspunkt i en elbil som koster 425 000 kroner og kjøres 15 000 kilometer i året, viser OFVs tall at du må regne med 4762 kroner i utgifter til service og reparasjoner i året. For en bensin- eller dieselbil er den samme utgiften 7598 kroner i året. Det er med andre ord snakk om nesten 3000 kroner å spare i året på elbilen bare på service- og reparasjoner.