Volvo lanserer facelift-versjoner av alle bilene i 90-serien, utenom SUV-en XC90. Det skriver Volvo Cars i en pressemelding fredag formiddag.
Bilmodellene det da er snakk om er sedanen S90 og stasjonsvognene V90 og V90 Cross Country. Disse bilene får endringer på det utvendige designet, samtidig som alle vil elektrifiseres, skriver selskapet.

Firehjulstrekk på alle modeller
Dette er endringene
På S90- og V90-modellene er det gjort endringer både på fronten og bakenden, med blant annet nye tåkelys, ny spoiler og nytt design på nedre del av støtfangeren foran.
På V90 og V90 Cross Country er de helt nye og redesignede LED-baklysene den mest markante endringen, og Volvo-modellene kommer nå også med sekvensielle blinklys. De ansiktsløftede modellene lanseres i tillegg med flere nye eksteriørfarger og felger.


På innsiden tilbyr nå Volvo en omfattende oppgradering av lydanlegget fra Bowers & Wilkins, som de har samarbeidet med i en tid, som «skal gi en enda bedre lydopplevelse, takket være en ny forsterker, støykansellerings-funksjonalitet og lydinnstillinger som blant annet kan gjenskape lydbildet i en jazzklubb», skryter Volvo selv.
Salget i Norge
S90 | V90 | Totalt | |
2020 | 2* | 67* | 69* |
2019 | 131 | 1706 | 1837 |
2018 | 299 | 2902 | 3201 |
2017 | 412 | 3426 | 3838 |
2016 | 104 | 398 | 502 |
Totalt | 948 | 8499 | 9447 |
Tabellforklaring: Det totale antall nybilregistreringer av Volvo S/V90 siden bilene ble lansert i Norge i 2016. *2020 er antall registrerte nybil til og med januar. Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
«Bestselgere»
Bilene i 90-serien (S/V90) har solgt tilsammen 9.447 eksemplarer i Norge, siden de bla lansert i 2016. Og naturligvis er det stasjonsvogna V90 (inkludert V90 Cross Country) som har solgt godt over brorparten av disse. Det første hele salgsåret var Volvo V90 (uten S90) Norges 11. mest solgte bilmodell.

Beskyldes for juks
Salget har, som naturlig er, dabbet sakte av for hvert år. Dermed er en ansiktsløftning helt på sin plass nå, halvveis inn i livssyklusen til første generasjon. SUV-en XC90 var gjennom akkurat den samme «fornyelsen» i fjor, noe som har gjort at salget har økt igjen. Det håper Volvo skal skje med 90-serien også.
- Med nye designdetaljer og flere elektrifiserte alternativer å velge mellom forventer vi at 90-serien til Volvo vil fortsette å gjøre det bra i det norske markedet, sier Erik Trosby i Volvo Cars Norge til Dinside.

Elektrifiserer
Fra modellårskiftet våren 2020 vil den såkalte mildhybrid-drivlinjen bli tilgjengelig på alle Volvos modeller - inkludert SUV-er og 60-serien.
Mildhybrid ble først introdusert på XC90 og XC60 i fjor, men blir nå tilgjengelig på alle modeller, inkludert XC40 og Cross Country-versjonene av V90 og V60. Med det vil alle Volvo-modeller nå være elektrifiserte, noe som er en del av svenskenes oppgitte målsetting om full elektrifisering i framtida.

Volvo i bunn og Tesla borte i kvalitetstest
Ifølge Volvo skal mildhybrid-drivlinjen gi opptil 15 prosent besparelse i drivstoffbruk og utslipp i reelle kjøresituasjoner. Med denne teknologien samarbeider bremsene med regenereringssystemet og reduserer forbruk og utslipp ved å lagre kinetisk energi når føreren bruker bremsepedalen.

- Bedre inneklima
Volvo lanserer også funksjonalitet som de mener skal bedre inneklima i bilene. Med det de kaller «Advanced Air Cleaner»-teknologi (inkludert PM 2.5 partikkelsensor) skal sjåføren kunne overvåke luftkvaliteten i bilen via skjermen i midtkonsollen og rense luften for partikler på få minutter ved behov. Denne teknologien ble først lansert på det kinesiske markedet, men rulles nå ut globalt.

Mener Volvo «jukser» med rekkevidden
Både Bowers & Wilkins-systemet og «Advanced Air Cleaner»-teknologien blir nå tilgjengelig på modellene i 90- og 60-serien, som er bygget på Volvo Cars Scalable Product Architecture-plattform (SPA).
Alle 90- og 60-modellene får også doble ladepunkter klargjort for USB-C, som erstatter 12-volts-punktet for baksetepassasjerene. Den trådløse ladefunksjonen, som først ble lansert på XC40, blir nå også tilgjengelig på de fleste modellene i 90- og 60-serien.
De nye setetrekkene i ull, som først ble lansert på den ansiktsløftede versjonen av XC90 i fjor, blir nå også tilgjengelig på de øvrige 90- og 60-modellene, samt at det er skinnfrie interiøralternativer på de høyeste utstyrsnivåene.
Volvo presiserer at det kan være variasjoner i funksjonalitet, tilbud og tjenester mellom de respektive markedene. Priser og tekniske data om bilene bil klart på et senere tidspunkt.
