Maxus slår godt fra seg på salgsstatistikken for elbiler, men det er utelukkende som varebil med modellene e-Deliver som er i størrelse med VW Transporter og EV80 som blir som en VW Crafter.
Euniq svelger også Europaller når innredningen er borte, så den får du også med grønne skilter, men du får den også som Norges romsligste personbil som går på strøm.
Svær plass
Maxus ser et kinesisk bilmerke, og Euniq blir den første personbilen derfra. Dette er en real MPV (flerbruksbil) med plass til sju. Utseendet er typisk kassebil og ikke noe du snur deg etter.

Den er mest tiltalende forfra, og av en eller merkelig grunn, foretrekker kinesiske bilmerker bitte små hjul på bilene sine. Den store kassebilen hadde definitivt kledd noe større enn 17-tommerne den har nå.

Nissan e-NV200 Evalia nå som 7-seter
Bakfra er den litt underlig og høy, men plass har den nok av. Her sitter nemlig sju voksne personer helt ok. Midtraden er todelt i 40/60, går på skinner og er svært romslig i bakerste stilling. De har også egen justering på viftehastighet for baksetene til dysene i gulvet og i taket.

Tredje seterad er også et trivelig sted å være. Selv to voksne på 190 centimeter får akkurat plass i lengderetningen, selv når midtraden står trukket helt tilbake. Takhøyden er også voldsom og romfølelsen total med panoramataket med to striper valgfritt stemningslys i taket.
Utsteget er derimot svært lite royalt og da kan det være greit om noen sklir setene litt fremover før du går ut. Her er det meningen at man skal gå inn i bakerste rad fra passasjersiden.
Det passer bra for det er inn mot fortauet, og er den eneste siden der setet kan dyttes helt frem i forsetet og det eneste stedet med hendel, som bakerste sete kan nå for å dytte frem setet.

Småbarnsfamiliene kan telle opp hele tre seter med Isofix. Et på tredje seterad og to på midtbenken. Ingen foran.
Vi har ikke eksakte mål på bagasjerommet, men anslår at det er rundt 300 liter som sjuseter. Det er mer enn nok, for nyttelasten er bare 450 kilo. Det vil si at dersom du har full bil med voksne mennesker, har du ikke lov til å ta med seg så mye som en full kaffekopp inn i bilen engang.

Som femseter blir bagasjerommet mer enn dobbelt så stort. Inndelingen av begge de to bakerste radene gjør det lett å ta med mer eller mindre brede ting og fortsatt ha plass til folk på en av sidene.
Euniq får også tilhengerfeste, men med nyttelast på 400 kilo, er det kun små hagehengere eller micro-campere som er lovlige.
Oversiktlig førermiljø
Førersetet har seksveis elektrisk justering, passasjeren fireveis, og lange personer vil dypt savne tilt i fremkant av setet. På vinterstid sitter du middels godt i «skinnseter» av den ekstra kalde typen.
Forsetene har varme i to trinn, men har ikke riktig så sporty stopping som utseendet gir inntrykk av. Interiøret er enkelt og ryddig.

Klimaanlegget med kun én sone, styres enkelt med knapper og krever en hel del viftekapasitet og dermed støy for å holde den store kupeen varm og rutene duggfrie. Det er ingen visning av hvor varmt den er innstilt på annet enn når du vrir på temperaturknappen.

El-bilene som kan trekke henger
Multimediaskjermen er enkel å navigere i og har mye av det er vant til, men vi finner heller ingen visning av yttertemperatur og vi savner en lett tilgjengelig volumkontroll.
For å nå den på skjermen, må man trekke ned en meny. Føreren bruker selvfølgelig kontrollen på rattet, men den krever ett og ett trykk for å justere lyden.

Funksjonene er på engelsk, men utrolig enkle å navigere i. Det finnes en rekke muligheter for personlige valg og assistansesystemene er nesten uvanlig godt forklart i menyene, akkurat som på en annen kineser vi har prøvd i år, nemlig Xpeng.
DAB-radioen i vår bil slet veldig med å finne kanaler å høre på. Vi får håpe det ikke gjelder alle bilene.
Den har fire kameraer, der ett er ryggekamera med fugleperspektiv og den har sensorer rundt baut.
Den har også nødbremseassistent og skal varsle for trafikk fra siden og bakfra, selv om vi aldri fikk dette til å funke. Filassistenten haltet også kraftig.
Instrumentpanelet er oversiktlig, og det er enkelt å navigere i menyene med knappen på rattet. Kjørecomputeren er bra nok, og viser til og med elmotorens omdreininger, hva nå man trenger den informasjonen til.

Men de har hatt uvanlig lite fokus på batterikapasiteten, som vises som en liten stripe nederst på skjermen. Og det er litt rart, for den må man følge mye med på her.
Slik kjører den
Sittestilling og rattvinkel gir mer personbilfølelse enn varebilene på markedet, men man føler man kjører en større bil enn de 482 centimeterne den faktisk er.

En motor på 177 hk og 310 Newtonmeter trekker forhjulene. 0-100 klarer den på 9,5 sekunder og den føles skikkelig kvikk under småkjøring. Den skal klare 160 km/t.
Effekten utleveres komfortabelt gradvis, men ikke mindre enn at den spinner av gårde på våt asfalt. Det avslører at ESP-systemet kunne jobbet noe kjappere.

Understellet oppfører seg stort sett bra, men har en hard avslutning på kompresjon foran og det forplanter seg noe lyd på relativt moderate dumper.
Styring gir så å si ingen feedback, pedalene er litt tunge og man merker farta nesten merkelig mye. Her glemmer du deg aldri bort og kjører for fort. Du har tre trinn for regenerering. Med den hissigste trenger du sjelden å røre bremsepedalen.

Karosserifasongen bidrar til at støynivået økes proporsjonalt med farten. Den er elbil-stille i bykjøring, kun akkompagnert av litt elbilsumming. Snakking i telefon på motorvei, foregår på fullt volum.
Adaptiv fartsholder er på plass, men den er ikke blant de beste. Den senker farten, noen ganger brått, når den oppdager biler i filen ved siden på motorveien og er generelt skeptisk satt opp og reagerer på mye.

Fjernlysene er ikke blant de beste på markedet og såpass svake at møtende trafikanter ikke tar seg bryet med å blinke dersom du glemmer å blende ned.
Kort rekkevidde
Dens aller største fortrinn er prisen. 399 000 kroner for en så stor bil er ikke annet enn et ran. Men det er flere grunner til den lave prisen. Det ene er batteristørrelsen på 52,5 kWt, som ikke er stort større enn i småbilene Citroën e-C4, Opel Corsa og Peugeot 208.
Selv de har moderat rekkevidde.

Denne har klart mindre. Maxus oppgir optimistiske 26 mil. I praksis kommer du en del kortere, av flere grunner. Det mest åpenbare er luftmotstanden. Dette er en bil som egner seg desidert best innenfor bysonen under 50 km/t. På motorvei i 110 km/t halveres lett rekkevidden.

Suksess for råbillig el-suv
Det finnes ikke temperaturstyring av batteripakka og vi savner veldig mulighet for forvarming av den store kupeen før avreise. Den kan heller ikke programmeres med app. Det betyr at du mister verdifull rekkevidde når du kjører av gårde i kald bil, dersom du ikke går ut og «starter» den på forhånd med kabelen i.

I praksis kan du bevege deg i en omkrets på 20 mil på forholdsvis mild vinterstid med forholdsvis pen kjøring. Vi har ikke fått testet varmeapparatet i skikkelig kulde, noe vi gleder oss til å teste senere.
Disse elbilene får du med flere enn 5 seter
- Citroën Ë-Spacetourer
- Maxus Euniq
- Maxus EV80
- Mercedes EQV
- Nissan Evalia
- Opel Zafira-E
- Peugeot e-Traveller
- Tesla Model S (Kun brukt)
- Tesla Model Y
- Tesla Model X
- Toyota Proace Verso
Maxus angir en ladefart på 120 kW på hurtiglader. Da vi kom inn på en ladestasjon med kapasitet på 50 kW, var vi ikke i nærheten av å oppnå selv dette i løpet av halvtimen vi sto der.
Ombordladeren er på 7 kW. Det er mer enn de fleste har på hjemmelader, men mindre enn de ovennevnte småbiler kan leveres med mot et prispåslag. Men selv med drøyt 3 kW var
Kan funke
Billigbilen MG ZS EV har vist oss at nordmenn er klare for nye og uprøvde merker dersom prisen er riktig. Og trenger du plass til sju, er det bare den noe mindre Nissan Evalia, som også har tilsvarende rekkevidde.
Testresultat
Maxus Euniq
En av få som tilbyr stor plass. Stor motor, Riktig pris.
Kort rekkevidde, ingen mulighet for forvarming, ingen app, dårlige lys, manko på radio, el-bakluke som ikke funket, usikker på ladehastighet på hurtiglader. Latterlig liten nyttelast.
Snart kommer firlingene Citroën Ë-Spacetourer, Peugeot e-Traveller, Opel Zafira-E og Toyota Proace Verso i tre lengder med 5 til 8 seter. De har batterier på 50 og 75 kWt og WLTP-rekkevidde på henholdsvis 23 og 33 mil og en motor på 136 hk og 260 Nm. De går lenger, men er svakere og dyrere, så dersom du ikke trenger rekkevidden, er Euniq fortsatt et bra alternativ.
Maxus Euniq
Motor | Elektrisk |
Effekt | 177 hk |
Dreiemoment | 310 Nm |
Batteri: | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 52,5 kWh |
Oppgitt rekkevidde (WLTP): | 260 km |
Ombordlader: | 7 kW (1-fas) |
Hurtiglading: | 120 kW |
Ladestandard: | CCS |
Hjuldrift: | Foran |
0-100 km/t: | 9,5 sek |
Toppfart: | 160 km/t |
L x B x H (cm): | 482/182/178 |
Akselavstand (cm): | 278 |
Dekkdimensjon: | 215/55 R17 |
Egenvekt: | 1810 kg |
Garanti batteri: | Over 70 % i 8 år / 160.000 km |
Pris fra kr.: | 399 900 |
Pris testbil kr: | 399 900 |