10 nye elbiler fra Mercedes-Benz:

Storsatsing på nullutslipp

Daimler la nylig frem sine tanker om året som gikk, og de som kommer. Signalene tyder på en spennende fremtid. 

Fellesnevneren EQ: Meredes-Benz har laget et nytt familienavn på elbilene, EQ. Foto: Daimler
Fellesnevneren EQ: Meredes-Benz har laget et nytt familienavn på elbilene, EQ. Foto: Daimler Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

På det årlige aksjonærmøtet i Daimler, som er moderselskapet for Mercedes-Benz, la selskapets store hersker, Dieter Zetsche, frem resultatene for året som har gått. I tillegg la han frem planene for årene som kommer, og han hadde virkelig ladet med sterkt krutt denne gangen.

-Vi går inn i en tid med de største endringene i Daimlers historie, kunne han fortelle.

Deretter la han frem hva denne omvandlingen skulle innebære. Samtidig er det kjent fra tidligere at merket skal satse 90 milliarder på fornying.

Dette passer etter alt å dømme veldig godt med Regjeringens ønske om ikke å selge biler med fossilt drivstoff her til lands fra 2025.

10 nye elbiler

Historisk sett har det tatt 7 år å lage en ny bil. Den tid er forbi, for nå lages en bil nesten ferdig virtuelt før man bare trykker på knappen, og vipps, man har en ferdig bil.

Raskere prosesser og endringer i markedet gjør at Mercedes-Benz skal lansere ti nye elbiler, og det innen 2022.

Basert på tidligere offentliggjøringer er det VW som har ledet an det kommende elbil-racet, med fem annonserte biler på markedet innen 2025. Her blir de altså slått med dobbelt så mange biler på nesten halve tiden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer