Test: Audi A3 Sportback 40 TFSI e S line

Storselgeren tilbake

Går nesten dobbelt så langt på strøm.

Splitter ny Audi A3 er tilbake. I Norge tar man nå bare inn de ladbare hybridene 40 og 45 TFSI e. vi har testet den folk flest vil velge, 40 TFSI e Vis mer
Publisert

Audi A3 solgte eventyrlig bra da den kom som ladbar hybrid. Det ble rett og slett ikke solgt noe annet. Nå har det kommet en helt ny versjon fra innerst til ytterst.

Resepten er stort sett den samme: En 1,5 liters turbomotor på 150 hk og 250 Nm er koblet sammen med en elmotor og en 6-trinns dobbelclutch girkasse.

Den store forskjellen er et nytt batteri. Samme fysiske størrelse, men med 48 prosent mer energi. Det er nå på 13,2 kWt brutto. Elmotoren er blitt kraftigere og lettere og yter nå 109 hk og 330 Nm.

Til sammen har du 204 hester å rutte med, akkurat som før. Men for de som ønsker mer, kommer en 45-versjon med 245 hk senere.

OK hybridsystem

Rekkevidden er oppgitt til 67 kilometer, det er best i klassen, sammen med Mercedes A-klasse. Nå kom vi riktignok ikke på langt nær så langt da vi testet den i 4 plussgrader og programmert avreisetidspunkt.

Vi kom bare 51 km i vår faste testløype. Etter 10 mil var bensinforbruket kun 0,28 l/mil. Etter 20 bil – fortsatt hyggelige 0,33 liter på mila. Det forteller tydelig at oppvarming av kupeen stjeler mye strøm.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer