Audi A3 solgte eventyrlig bra da den kom som ladbar hybrid. Det ble rett og slett ikke solgt noe annet. Nå har det kommet en helt ny versjon fra innerst til ytterst.
Resepten er stort sett den samme: En 1,5 liters turbomotor på 150 hk og 250 Nm er koblet sammen med en elmotor og en 6-trinns dobbelclutch girkasse.
Den store forskjellen er et nytt batteri. Samme fysiske størrelse, men med 48 prosent mer energi. Det er nå på 13,2 kWt brutto. Elmotoren er blitt kraftigere og lettere og yter nå 109 hk og 330 Nm.
Til sammen har du 204 hester å rutte med, akkurat som før. Men for de som ønsker mer, kommer en 45-versjon med 245 hk senere.
OK hybridsystem
Rekkevidden er oppgitt til 67 kilometer, det er best i klassen, sammen med Mercedes A-klasse. Nå kom vi riktignok ikke på langt nær så langt da vi testet den i 4 plussgrader og programmert avreisetidspunkt.
Vi kom bare 51 km i vår faste testløype. Etter 10 mil var bensinforbruket kun 0,28 l/mil. Etter 20 bil – fortsatt hyggelige 0,33 liter på mila. Det forteller tydelig at oppvarming av kupeen stjeler mye strøm.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger