STORTEST: 3 x GTi i lommeformat

GTi. Betegnelsen smaker emment av 70-tall og høy rånefaktor, og mange bilprodusenter har valgt andre betegnelser på sine raskeste biler. Men i dagens småbilklasse er betegnelsen i full bruk, med unntak av Seat som bruker Cupra. Og det er ikke bare betegnelsen som skiller Cupra fra sine kolleger.

Publisert

Til tross for at de tre bilene prismessig ligger nokså likt med sammenlignbart utstyrsnivå, har de tre svært ulike motorer. Polo har den minste motoren, med 1,6-liters slagvolum og 125 hk. Den er også den minste og letteste av bilene i testpanelet.

En opptrimmet VW-motor har også Seat Ibiza, som er forsynt med en 1,8-liters turbomotor -kjent fra utallige andre modeller fra Volkswagen-konsernet. I Ibiza Cupra-versjon yter den 156 hk/210 Nm, og har dermed den desidert høyeste effekten av de 3 testbilene.

Peugeot 206 plasserer seg både størrelses- og vektmessig midt mellom Polo og Ibiza Cupra, men har hele to liters slagvolum. Uten turbo kan den likevel ikke stille opp mot Cupra sin effekt og dreiemoment med sine 137 hk/191 Nm.

Et spørsmål om stil

De tre bilene har i tillegg svært forskjellig styling og signaliserer helt forskjellige verdier. VW Polo GTi skiller seg klart fra sine standard-søsken med flere stylingelementer som gir bilen et påkostet, noen vil kanskje velge å si litt jålete utseende.

206 GTi er en av de mest anonyme GTi-bilene vi noensinne har sett, du skal ha et skarpt øye for å oppdage de bitte små GTi-emblemene på bilen, som ellers skiller seg fra sine søsken på grunn av spesielle felger. Du må faktisk inn i bilen for å se nærmere på ratt og pedaler før du virkelig kan nikke bekreftende å si: "Jo, dette er faktisk en 206 GTi. Om du oppfatter det som en fordel eller ulempe får du selv avgjøre, testpanelet var i det minste utvetydige. Vi likte den diskrete stylingen som ikke ropte etter tilfeldige fartskontroller.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer