STORTEST: Fleksibiler

Fleksibilen har ingen lang historie å vise til, men har raskt blitt et populært alternativ til de tradisjonelle stasjonsvognene. Vi viser deg veien til det beste fleksibilkjøpet.

Publisert
Sist oppdatert

Den første fleksibilen, franske Renault Scenic, ble faktisk lansert så sent som i 1996. Men allerede i dag, bare syv år etter, har fleksibilen blitt et vanlig syn på europeiske veier. Og enda mer populær vil den bli, i hvert fall etter bilfabrikantene å dømme. De lanserer nemlig nye fleksibilmodeller på løpende bånd. Bare i høst har tre nye fleksibiler dukket opp i det norske markedet; Ford Focus C-Max, nye Renault Scenic og Volkswagen Touran. Samtlige er med i vår stortest.

I slekt med flerbruksbilene

Men hva er egentlig en fleksibil? Man kan godt si at fleksibilen er i nær slekt med de store flerbruksbilene. De to biltypene har mange av de samme kjennetegnene; stor takhøyde, fleksible seteløsninger, tallrike oppbevaringsrom, koppholdere og morsomme detaljer som brilleholdere i taket og foldebord bak forseteryggene.

Også med syv seter

Det som først og fremst skiller de to biltypene er størrelsen. Mens flerbruksbiler som Chrysler Voyager og Volkswagen Sharan er rundt 470 centimeter lange og rundt 175 centimeter høye, er fleksibilene mer beskjedne i omfang. Fleksibilen er i gjennomsnitt 430 centimeter lang og 165 centimeter høy.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer