STORTEST: Tre små og billige kabrioleter

Muligheten for kabriolet-følelse i en ny bil er innen rekkevidde selv med et budsjett på under 250.000 kroner, og du trenger ikke nødvendigvis ofre det praktiske aspektet ved bil helt.

Publisert
Sist oppdatert

For et par av kabrioletene vi har testet overrasket ved å fungere godt i hverdagen, og selv den minst praktiske kan fungere som eneste bil hvis suget etter å kjøre uten tak er sterkt nok.

Småbilkabrioleter

Mini har stått modell for Mini kabriolet, like enkelt er det å se at 206 CC bygger på vanlig 206. Opel Tigra Twin Top er ikke like lett å avsløre opphavet til, men bilen er basert på Opel Corsa. Vi snakker altså om ganske små biler, alle tre måler inn mellom 364 og 392 centimeter.

Kabrioletløsninger er plasskrevende, og en av de tingene vi ser nærmere på i denne testen er løsningene de forskjellige produsentene har valgt for at det skal være mulig å kjøre under åpen himmel. Både Peugeoten og Opelen har ståltak som folder seg sammen og ender i bagasjerommet, mens Minien har en mer tradisjonell kaberioletduk som legger seg på toppen av bagasjerommet.

Varianter av kjøreglede

Det viktigste for kaberioletkjøpere er luft i håret, men dagens kabrioleter tilbyr også mer ved faktisk å være morsomme på svingete veier. Borte er myke karosserier som vrir og vender på seg, og spesielt Minien har mye kjøreglede å tilby. Dermed er vi ikke lenger i en enten-eller verden, du kan kjøre småbilkabriolet med like stor entusiasme bak rattet som i en roadster som for eksempel betydelig dyrere Mazda MX-5.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.