Miljøvennlig

«Strikket» vei erstatter asfalt

Sveitsiske forskere har utviklet en metode der nye veier kan «strikkes» i stedet for å bli belagt med asfalt. Den kan bli mer holdbar.

KAN RESIRKULERES: En robotarm «strikker» et nett av sterk tråd rundt steinene slik at de holdes på plass. Nå skal dette testes ut på vanlige veier. Foto: Empa
KAN RESIRKULERES: En robotarm «strikker» et nett av sterk tråd rundt steinene slik at de holdes på plass. Nå skal dette testes ut på vanlige veier. Foto: Empa Vis mer
Publisert

Ja, du leste riktig:

Metoden som forskerne ved Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology (Empa) har utviklet, går ut på å ta i bruk lag med knust stein som bindes sammen med tråder av gjenbrukte tekstiler og polyester.

En robotarm sørger for å strikke og veve steinene inn i trådene i et spesielt mønster, slik at de holdes på plass.

Resultatet er en struktur som er overraskende sterk og stabil, ifølge forskerne Martin Arraigada og Saeed Abbasion.

Færre hull i veien

I dag er veier og fortauer bygget opp med stein og grus i forskjellige lag, og deretter gitt et topp-lag med betong eller asfalt.

Ingen av disse metodene er spesielt miljøvennlige.

Bitumen, som binder asfalten sammen, er laget av et tjære-lignende stoff utvunnet av olje, og å lage betong, skaper store utslipp av klimagassen CO2.

Den nye metoden kan altså bety veier uten bindemiddel som betong eller asfalt.

Å «strikke» veien på den nye måten, gir langt lavere utslipp, og både steinene og tråden kan enkelt resirkuleres, ifølge dr. Arraigada.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer