Ja, du leste riktig:
Metoden som forskerne ved Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology (Empa) har utviklet, går ut på å ta i bruk lag med knust stein som bindes sammen med tråder av gjenbrukte tekstiler og polyester.
En robotarm sørger for å strikke og veve steinene inn i trådene i et spesielt mønster, slik at de holdes på plass.
Resultatet er en struktur som er overraskende sterk og stabil, ifølge forskerne Martin Arraigada og Saeed Abbasion.
Færre hull i veien
I dag er veier og fortauer bygget opp med stein og grus i forskjellige lag, og deretter gitt et topp-lag med betong eller asfalt.
Ingen av disse metodene er spesielt miljøvennlige.
Bitumen, som binder asfalten sammen, er laget av et tjære-lignende stoff utvunnet av olje, og å lage betong, skaper store utslipp av klimagassen CO2.
Den nye metoden kan altså bety veier uten bindemiddel som betong eller asfalt.
Å «strikke» veien på den nye måten, gir langt lavere utslipp, og både steinene og tråden kan enkelt resirkuleres, ifølge dr. Arraigada.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger