Stupte: - Ble tøft

For to år siden kom flere kinesiske elbiler med gode priser og spennende design til Norge. Mange nordmenn kjøpte, men bare ett år senere likner salgstallene på krise.

LABERT SALG: 2023 ble et tungt år for elbilene fra Kina. Foto: Fred Magne Skillebæk
LABERT SALG: 2023 ble et tungt år for elbilene fra Kina. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BYD, Xpeng, Nio, Maxxus, Voyah og Hongqi. Dette var helt nye navn som norske bilkjøpere måtte forholde seg til da de dukket opp på det norske markedet utover i 2021. Alle ønsket å ta en solid del av det norske elbilmarkedet, som over natten var blitt ett av verdens største.

Fra før hadde MG og Polestar (produseres i Kina, men har all teknologi fra Volvo) allerede et par år med bra salgstall bak seg i Norge.

Umiddelbar suksess

Og norske bilkjøpere kjøpte Kina-biler i stort antall. I 2022 var det nesten 17 000 nordmenn som kjøpte en av disse kinesiske bilene. Aller best solgte Polestar med 4 697 biler, fulgt av MG med 4 241, BYD med 2 655, Hongqi med 2 086 og Nio med 1 135. De fleste håpet nok på et enda bedre salg i 2023.

Men slik gikk det ikke. Nå var riktignok fjoråret tungt for de aller fleste merkene, med en nedgang i nybilsalget på 27 prosent og 47 000 færre solgte enn i 2022. Tesla og Toyota, som la beslag på de to første plassene på salgsstatistikken i 2023, var noen av få som opplevde en betydelig økning i salget.

VELGER DET TRYGGE: - I tider der folk har anstrengt økonomi, velger folk de merkene de kjenner fra før, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken. Foto: OFV
VELGER DET TRYGGE: - I tider der folk har anstrengt økonomi, velger folk de merkene de kjenner fra før, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken. Foto: OFV Vis mer

Svart år

For de kinesiske merkene ble det et helsvart år. De fleste opplevde en halvering av salget eller mer. Aller verst gikk det for Hongqi, som bare solgte 11 biler i fjor, mot over 2 000 året før. Polestar droppet fra 4 697 til 1 832 salg. BYD, som i tredje kvartal i 2023 solgte flere elbiler i verden enn Tesla, halverte salget i Norge. Bare Xpeng som klarte å kapre noen flere kunder enn året før, takket være den nye store SUV-en G9. Den dramatiske nedgangen i salget til merkene, kan du se i tabellen under.

Øyvind Solberg Thorsen er direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som lager registreringsstatistikkene. Han har en forklaring på den kraftige nedgangen til de nye merkene og modellene:

Kjøper kjente merker

- Vi ser at de fleste velger bilmerker de har et forhold til fra før når det blir tøffere økonomiske tider. Mange nykommere sliter derfor med å feste grepet om kundene, sier Thorsen.

MANGE NYE MODELER: Til tross for et vanskelig år i fjor, er importøren av kinesiske biler optimistiske for 2024. De kommer med nye, spennende modeller som BYD Seal (t.h) og Nio ET 7, med priser som skal passe norske bilkjøpere svært godt. Foto: Rune Korsvoll
MANGE NYE MODELER: Til tross for et vanskelig år i fjor, er importøren av kinesiske biler optimistiske for 2024. De kommer med nye, spennende modeller som BYD Seal (t.h) og Nio ET 7, med priser som skal passe norske bilkjøpere svært godt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Men her kan det skje store endringer, for det kommer en rekke mindre elbilmodeller framover. Flere av disse kommer fra nye bilprodusenter. De nye, små elbilene vil trolig også ha et gunstig prisnivå som kan gjøre dem populære for mange. Det blir spennende å se hvordan dette slår ut i 2024, sier OFV-direktøren.

Svært optimistisk

Salgssjef i BYD, Simen Wøien Christensen, innrømmer at 2023 ble et tøft år:

- Det første halvåret av 2023 ble tøft. Med ny vektavgift ble ikke store, elektriske SUV-er lenger så lette å selge. I andre halvår tok vi grep, blant annet med å lansere et nytt leasing-konsept der kundene slapp å betale innskudd og bare betaler en fast sum i måneden. Det virket svært positivt på salget, sier Wøien Christensen til Dinside.

Han er svært optimistisk når det gjelder salget i 2024.

- Vi kommer med flere nye modeller i år, med priser som vi tror vil passe norske kjøper svært bra. Først ut er BYD Dolpin, som blir en konkurrent til VW ID.3. Litt senere kommer Seal, som blir en konkurrent til Tesla Model 3, forteller Wøien Christensen .

SLIK GIKK DET MED SALGET I 2023

PlassMerke20232022Endring %
1.Tesla25 40821 300+ 19,3
2.Toyota15 75413 873+ 13,6
3.VW13 70420 183- 32,1
12.MG3 3174 241- 21,8
16.Polestar1 8324 697- 61,0
18.BYD1 3832 655- 47,9
22.Xpeng777703+ 10,5
23.Nio6211 135- 45,3
30.Maxxus326976- 66,6
40.Voyah58396- 85,4
49.Hongqi112 086- 99,5

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken. De tre mest solgte, pluss kinesiske biler som hadde fulle salgsår i 2022 og 2023. Rangering etter salget i 2023.