Førstemenn ut er Legacy og Outback...
Det har lenge vært kjent at Subaru har en dieselmotor på gang. Både det skrikende behovet og opplysninger fra Subaru selv har tydet på dette. At denne i god Subaru-tradisjon vil være av boksertypen, har også vært klart en god stund.
Tekniske data
Men introduksjonen har drøyd og det har ført til en hel masse spekulasjoner om nøkkeltallene for verdens eneste bokserdiesel. Svenske Auto, Motor & Sport oppgir 163 hestekrefter og 350 newtonmeter, men våre opplysninger tyder på at dette er i overkant av hva den faktisk vil få, i alle fall her i Norge.
Nødvendighet

En dieselmotor er nærmest tvingende nødvendig for Subaru i Europa, og ikke minst her i Norge. At man har valgt å satse på en såpass sær løsning som bokserkonfigurasjonen, er ekstra morsomt. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis med tanke på gangkultur, støy og forbrukstall.
Modeller
De fleste modeller er aktuelle for installasjon av den særpregede 2,0-literen. Førstemenn ut er Legacy og Outback en gang før sommeren neste år. Mot slutten av året følger også nye Forester og en stund etter det igjen trolig Impreza.