Super-BMW til Frankfurt

Det kan se ut som at BMW gir Peugeot rett i at dieselhybrider har noe for seg.

Foto: BMW
Foto: BMW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvordan kombinere den BMW-typiske kjøregleden og miljøhensynene som det er uunngåelig å planlegge for når fremtidens bilteknologi forberedes? Det er utfordringen denne bilen skal være et svar på.

Spektakulær effektivitet

Denne super-BMWen skal stilles ut på bilmessen i Frankfurt som åpner om drøye to uker. Den heter Vision Efficient Dynamics og integrerer resultatene av BMWs tenkning rundt miljøteknologier for fremtiden, det hele pakket inn i et spektakulært skall som viser stilretningen designsjef Adrian van Hoydonk og hans team ser for seg fremover. Designen av denne konseptbilen symboliserer samtidig målet med teknologien: Dynamikk kombinert med effektivitet.

Først noen nøkkeltall før vi ser nærmere på selve teknologien.

Konseptbilen er 460 centimeter lang, 190 centimeter bred og kun 124 centimeter høy. Det er en 2+2-sportskupé, altså med begrenset plass i baksetene. Takket være saksedørene er det imidlertid lett å stige inn og ut av bilen. Bagasjerommet er lite men det er da noe: 150 liter ifølge BMW. Tross den avanserte hybridløsningen er bilen lett (vekten skal være begrenset til 1.395 kilo). Den er også svært aerodynamisk (cd på 0,22). Begge tallene borger for mer effektiv energiutnyttelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer