Utviklingen av dagens litium-ion batterier i elbilene har gått raskt framover. For fire-fem år siden var en rekkevidde på 20 mil bra for en elbil. De nye elbilene som kommer i år vil ha en rekkevidde på minst 40–50 mil.
Dette er imidlertid bare starten. Elbil-produsentene investerer nå hundrevis av milliarder kroner for å utvikle solid state-batterier, eller faststoff-batterier på norsk. I et tradisjonelt litium-ion batteri, som brukes i elbiler i dag, går litium-ioner fra den positive til den negative batteripolen gjennom en flytende elektrolytt. Mellom polene er det også en separator som ionene passerer igjennom.
Derfor er det supert
I et faststoff-batteri kombineres denne separatoren og elektrolytten i en enkelt solid «blokk». Det forskes på flere faststoff-materialer, alt fra plastkompositter til sulfitt. Disse battericellene kan gjøres mye tynnere. Det gjør det mulig med langt flere celler på den samme plassen som et tradisjonelt litium-ion batteri.
Selv om ingen bilprodusenter foreløpig har faststoff-batterier klare for serieproduksjon, er de enige om at fordelene er mange:
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger