Fisker EMotion lansert

Superelbilen er ett steg nærmere virkelighet

Elbilen Fisker EMotion er vist fram i USA. Rekkevidden er imidlertid skrumpet inn til «bare» 65 mil. Men det er fortsatt bedre enn Tesla.

FISKER EMOTION LANSERT: Søndag avduket dansk-amerikanske Henrik Fisker selv superbilen som skal komme på markedet i 2019. Foto: AFP
FISKER EMOTION LANSERT: Søndag avduket dansk-amerikanske Henrik Fisker selv superbilen som skal komme på markedet i 2019. Foto: AFP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter måneder med flørting har endelig Fiskers EMotion blitt vist fram for publikum. Det skjedde på den store elektronikkmessa CES i Las Vegas, 8. januar, av den danske gründeren og administrerende direktøren, Henrik Fisker selv.

For sju måneder siden viste vi dere de første bildene av danskens superelbil. I desember kom nyheten om at EMotion skulle få 80 mils rekkevidde, med lading på ett minutt.

Tesla-konkurrent

Henrik Fisker tonet imidlertid ned bilen noe, da han presenterte den i Las Vegas. Rekkevidden er nå «nedjustert» til om lag 65 mil (400 miles). Batteriet som skal levere varene er på 143 kilowattimer (kWt).

Det er likevel bedre enn hovedkonkurrenten Tesla. Elon Musks ypperste modell, Tesla Model S P100D (100 kWt), har en oppgitt rekkevidde på 613 kilometer.

Om rekkeviddetallene til EMotion også er amerikanske (EPA), betyr det at bilen har et stort fortrinn på Teslas europeiske NEDC-tall. De amerikanske testene er nemlig mye strengere enn de i Europa - vel og merke før WLTP tar over for den kritiserte NEDC-ordningen.

Klikk for større bilder:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer