Flere av konkurrentene har sakte, men sikkert, innhentet mye av det forspranget BMW hadde på CO2-utslipp. BMW utviklet "tiltakspakka" Efficient Dynamics som bestod av en rekke elementer som reduserte CO2-utslippet. I ettertid har Audi lansert det de kaller "e" og Mercedes har noe som heter Blueefficiency. Problemet til konkurrentene er derimot at de tilbyr dette kun på spesialmodeller og ikke på alt. Både "e" og Blueefficiency har lavt utslipp, men utvalget av slike modeller er dårlig.
BMW har innført Efficient Dynamics på alle sine modeller, riktig nok i noe begrenset omfang på M-biler, men ellers over hele linja. Resultatet har blittt en rekke biler med gode utslippstall.
Nå kommer det en ny 320d som har blitt ytterligere forbedret. Vi må sammenligne tall for sedan med manuell girkasse, og i dag ligger denne modellen på 128 gram CO2 med 163 hestekrefter i Norge. Det er samme utslipp med 177 hestekrefter i utlandet.
På den nye bilen er effekten senket til 163 hestekrefter og CO2-tallet er forbedret til 109 gram. Dreiemomentet er 360 newtonmeter fra 1.750 til 3.000 omdreininger. 0 til 100 går unna på 8,2 sekunder og toppfarten er 225 kilometer i timen. Dette er med andre ord ikke en treg bil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger