Lexus LF-Z

Supertøff elbil med fly-teknologi

Sjekk rattet i den nye konseptbilen til Lexus. Det avslører at bilen styres på samme måte som et moderne fly.

ALLEREDE NESTE ÅR?: Amerikanske medier skal ha fått bekreftet at den elektriske konseptbilen Lexus LF-Z vil komme som produksjons-modell allerede mot slutten av neste år. Teknologien i bilen er like spennende som utseendet. Foto: Lexus
ALLEREDE NESTE ÅR?: Amerikanske medier skal ha fått bekreftet at den elektriske konseptbilen Lexus LF-Z vil komme som produksjons-modell allerede mot slutten av neste år. Teknologien i bilen er like spennende som utseendet. Foto: Lexus Vis mer
Publisert

Lexus har ikke vært i fremste rekke når det gjelder å utvikle elektriske biler. Heller blant de tregere. Med LF-Z elektriske konsept tar imidlertid Toyotas luksusbil-divisjon et stort sprang inn i en verden av elektriske biler. Denne bilen kan være på veien allerede mot slutten av 2022.

Utseendet taler for seg selv. Bilen ser utrolig kraftfull og barsk ut og viser en helt ny design-retning sammenliknet med de mer tradisjonelle bilene som Lexus har på veien i dag. Samtidig har den 4,9 meter lange bilen nok plass til en familie.

Allerede neste år?

Hvor mye av dette utseendet som blir igjen når produksjonsmodellen kommer på veien, er usikkert, men Spiros Fotinos, som er produktsjef for Toyota i Europa, lover følgende:

SJEKK RATTET: Det runde rattet er borte. Det samme er den fysiske forbindelsen mellom ratt og hjul. Styringen skjer på samme måte som i moderne fly - via datamaskiner. Foto: Lexus
SJEKK RATTET: Det runde rattet er borte. Det samme er den fysiske forbindelsen mellom ratt og hjul. Styringen skjer på samme måte som i moderne fly - via datamaskiner. Foto: Lexus Vis mer

- Både stilen og teknologien i LF-Z vil du finne igjen i modeller som Lexus lanserer før 2025.

Det amerikanske magasinet Roadshow hevder imidlertid å ha fått bekreftet fra kilder i Lexus USA at LF-Z kommer som produksjonsmodell allerede mot slutten av neste år.

Rekkevidde 600 kilometer

Selv om utseendet er nytt og barskt, er teknologien i bilen enda mer spennende. At LF-Z har et 90 kWt batteri som skal gi en rekkevidde på rundt 600 kilometer, er ikke revolusjonerende. Heller ikke motoren på 640 hester.

Firehjulstrekk-systemet, som Lexus kaller Direct4, er det imidlertid ikke mange som har maken til. Det kan styre dreiemomentet til de fire hjulene uavhengig av hverandre, slik at bilen automatisk tilpasser seg alle vei- og føreforhold og sjåførens bruk av gasspedal og ratt. I praksis betyr det at bilen automatisk skifter mellom firehjulstrekk, forhjulstrekk, bakhjulstrekk for å gi den mest kraftfulle akselerasjonen og de beste kjøreegenskapene i svinger. Den vil alltid overføre mest krefter til det hjulet som har best grep.

STORT SPRANG: For Lexus er denne bilen er stort sprang, ikke minst designmessig. Foto: Lexus
STORT SPRANG: For Lexus er denne bilen er stort sprang, ikke minst designmessig. Foto: Lexus Vis mer

Styring som på fly

Enda mer spennende er at LF-Z har såkalt styring «by-wire». Det betyr at det ikke er noen tradisjonell rattstamme og mekanisk forbindelse mellom rattet og hjulene. Det hele tas hånd om en sensor på rattet som sender beskjed til en datamaskin som igjen gir beskjed til en elektrisk motor om å styre hjulene. Moderne fly har brukt denne teknologien til styring av rorene lenge allerede.

Ifølge Lexus gir dette gi raskere styrerespons og bedre presisjon. Det elektroniske systemet tar også bort uønsket vibrasjon fra veien. Det er også forklaringen på at rattet lenger ikke er rundt, slik vi har vært vant til i over 100 år. For å få maksimalt styreutslag på hjulene, behøver du bare å vir rattet en kvart omdreining.

Batteri-revolusjon

Konseptbilen er utstyrt med et tradisjonelt litium-ion batteri som ligger i bunnen av bilen. Toyota og Lexus har imidlertid kommet langt i å utvikle et såkalt «solide state» batteri, som har langt høyere energitetthet.

NYTT BATTERI? Foreløpig er LF-Z utstyrt med et tradisjonelt litium-ion batteri, men Toyota og Lexus er nær å sette i produksjon et såkalt "solide state" batteri, som kan doble rekkevidden. Foto: Lexus
NYTT BATTERI? Foreløpig er LF-Z utstyrt med et tradisjonelt litium-ion batteri, men Toyota og Lexus er nær å sette i produksjon et såkalt "solide state" batteri, som kan doble rekkevidden. Foto: Lexus Vis mer

I et intervju vi gjorde med Toyotas utviklingssjef Kiyotaka Ise for to år siden sa han følgende:

- De nye batteriene vil gi minst 50 prosent mer effekt og dermed en dobling av rekkevidden sammenliknet med de litium ion batteriene som brukes i dagens elbiler. Dessuten vil ladetiden på batteriet halveres.

Dobbelt rekkevidde

- I tillegg kan «solid-state» batteriet arbeide med høy temperatur. Det trenger derfor ikke utstyr for kjøling slik som dagens batterier. Det betyr at det tar mindre plass og heller ikke blir særlig mye dyrere enn dagens batterier, sa Ise, som forventet at de nye batteriene ville være ferdig utviklet og klare for bruk «i første halvdel av 2020-tallet».

Det betyr ganske sikkert at når LF-Z eller en tilsvarende bil kommer i produksjon vil den ha et slikt moderne batteri.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer