Den ferske registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at tendensene vi har sett de siste månedene stabiliserer seg etter en januar måned preget til en viss grad av avgiftsomleggingen - BMW passerte til og med Toyota og ble nummer to på statistikken.
TOPP 20 HITTIL I ÅR | |
1. Volkswagen Golf | 1379 |
2. BMW i3 | 1119 |
3. Volkswagen Passat | 1048 |
4. Toyota Rav4 | 869 |
5. Nissan Leaf | 760 |
6. Toyota Yaris | 616 |
7. Mitsubishi Outlander | 578 |
8. Toyota Auris | 569 |
9. Skoda Octavia | 557 |
10. Volvo XC90 | 556 |
11. Renault Zoe | 519 |
12. Mercedes-Benz GLC | 515 |
13. Volvo V90 | 510 |
14. Toyota C-HR | 498 |
15. Volkswagen Tiguan | 419 |
16. Kia Niro | 412 |
17. Peugeot 3008 | 407 |
18. Volvo V60 | 384 |
19. Volvo V40 | 381 |
20. Skoda Superb | 381 |
Det betyr et jevnt høyt og fortsatt stigende nivå på bilsalget, dreining fra folkebiler mot premium-merkene og fra diesel mot hybrider - ladbare eller ikke. Samtidig observerer vi en stabilisering av elbil-andelen.
Fortsetter oppover
Bilsalget, målt gjennom antallet registrerte biler, var på 11.788 nye biler i februar. På papiret er det en lett nedgang (-3,6 prosent), fra i fjor, men med en registreringsdag mindre, var salgstakten likevel høyere: 589 biler per registreringsdag mot 582 året før. Sammenlignet med gjennomsnittet for februar måned de 10 foregående årene, er årets februartall 14,8 prosent høyere.
Etter to måneder er bilsalget 7 prosent høyere enn det var i fjor - salgstakten ligger 4,5 prosent over. Vi minner om at 2016 var det beste salgsåret siden 1986, så at året begynner bra for bilsalget, er det ingen tvil om.
Ikke nok med det: Nå øker bruktimporten igjen - det ble parallellimportert 1432 biler i februar, opp 16 prosent fra 2016 og etter to måneder har bruktimporten steget 22 prosent. Særlig bruktimporteres elektrifiserte modeller som Kia Soul EV, Nissan Leaf og Mitsubishi Outlander PHEV. Bruktbilsalget ellers ligger ganske stabilt - det er greit å huske at det tross alt selges tre ganger så mange bruktbiler som nye biler jevnt over.
Privatleasing øker
Elbilsalget - topp 15 hittil i år | |
TOTALT | 4151 |
1. BMW i3 | 1119 |
2. Nissan Leaf | 760 |
3. Renault Zoe | 519 |
4. Volkswagen Golf | 459 |
5. Tesla Model X | 281 |
6. Mercedes-Benz B-klasse | 199 |
7. Hyundai Ioniq | 192 |
8. Tesla Model S | 184 |
9. Volkswagen up! | 143 |
10. Kia Soul | 139 |
11. Mitsubishi I-MiEV | 49 |
12. Peugeot iOn | 44 |
13. Nissan NV200 | 43 |
14. Citroen C-Zero | 12 |
15. Ford Focus | 8 |
Næringsandelen i februar nådde hele 54,5 prosent av totalen og nå ligger på 53 prosent så langt i år. Det er over 10 prosentpoeng høyere enn i fjor og viser at stadig flere biler registreres på selskap og ikke på person. Det kommer ifølge OFV i stor grad av økningen i privatleasing.
Det kan selvsagt være fristende å velge privatleasing når man skal anskaffe ny bil, men husk at det kan være en del fallgruver knyttet til den løsningen, som man bør være oppmerksom på. Leasing kan fort bli en god del dyrere enn du hadde sett for deg.
Elbilsalget ned igjen
I februar falt elbilsalget noe i forhold til januar, og ligger hittil i år omtrent på samme nivå som i fjor. Fordelingen av registreringene på type drivlinje viser at elekrifiserte sådanne utgjør omtrent halvparten av bilsalget - 49,7 prosent hittil i år, mot 50,3 prosent ren diesel eller bensin.
Av de elektrifiserte drivlinjene er 18,8 prosent ladbare hybrider, med Volkswagen på topp, elbiler utgjør 16,7 prosent og vanlige hybrider, dominert av Toyota, er oppe i 14,2 prosent.

Stadig større andel premium
Vi har tidligere bemerket at nybilkjøpere i stadig økende grad vender seg mot statusmerkene og tendensen bekreftes gjennom februar.

Volkswagen Passat GTE mot Mercedes-Benz C 350e t
Blant vinnerne så langt i år finner vi Volvo på topp, med en markedsandel på 8,2 prosent, som er opp 2,3 poeng fra i fjor og på de neste to plassene følger BMW og Mercedes-Benz som legger på henholdsvis 2,1 og 1,4 prosentpoeng markedsandel.
I motsatt ende av listen ligger Mazda nå nederst, med 2,8 prosentpoeng lavere markedsandel enn de hadde i samme periode i fjor - det kan se ut som om de begynner å merke fravær av elektrifiserte modeller. Volkswagen er nest nederst med 2,35 prosentpoeng lavere markedsandel enn i fjor. De holder seg likevel på topp på salgsstatistikken med fortsatt 14 prosent - men i fjor hadde de altså over 16,3.
Nummer tre nedenfra er Nissan, som har mistet 1,46 prosentpoeng markedsandel i forhold til fjorårets første to måneder.
TOPP 30 BILMERKER - HITTIL I 2017
Merke | Registrert | Andel % | -17/-16 i % |
TOTALT | 24843 | 100 | + 7 |
1. Volkswagen | 3470 | 14,0 | -8,4 |
2. Toyota | 2872 | 11,6 | +15,8 |
3. BMW | 2642 | 10,6 | +32,9 |
4. Volvo | 2049 | 8,2 | +49 |
5. Mercedes-Benz | 1729 | 7,0 | +34,4 |
6. Ford | 1285 | 5,2 | -14,7 |
7. Nissan | 1258 | 5,1 | -17 |
8. Skoda | 1177 | 4,7 | -8,1 |
9. Audi | 1051 | 4,2 | -3,6 |
10. Peugeot | 1035 | 4,2 | +19,7 |
11. Kia | 840 | 3,4 | +38,8 |
12. Suzuki | 741 | 3,0 | +27,8 |
13. Mitsubishi | 684 | 2,8 | -15,1 |
14. Mazda | 665 | 2,7 | -47,7 |
15. Renault | 647 | 2,6 | +79,2 |
16. Hyundai | 551 | 2,2 | +105,6 |
17. Tesla | 465 | 1,9 | +113,3 |
18. Opel | 421 | 1,7 | -17,6 |
19. Citroen | 356 | 1,4 | +3,2 |
20. Honda | 198 | 0,8 | -30,8 |
21. Lexus | 165 | 0,7 | -31,8 |
22. Subaru | 148 | 0,6 | +13 |
23. Porsche | 116 | 0,5 | +23,4 |
24. MINI | 114 | 0,5 | -2,6 |
25. Jaguar | 53 | 0,2 | +120,8 |
26. Land Rover | 37 | 0,1 | -50,7 |
27. Dacia | 20 | 0,1 | -9,1 |
28. DS | 17 | 0,1 | -37 |
29. Alfa Romeo | 14 | 0,1 | +600 |
30. Fiat | 9 | 0,0 | -10 |