Suzuki med villedende markedsføring

Ingen Suzuki-modeller kan leveres med ESP. Men i Suzukis markedsføring av Swift kan det se slik ut.

Publisert
Sist oppdatert

Den norske Suzuki-importøren gjør det svært godt om dagen, og var ved utgangen av april Norges fjerde største bilmerke. Hovedårsaken bak Suzukis voldsomme suksess er nye Grand Vitara, som har solgt svært godt siden introduksjonen på senhøsten 2005.

Mange mener også at Suzukis fremganger skyldes kreativ og annerledes markedsføring. Der andre bilmerker fokuserer på elegante annonser og merkevarebygging, har Suzuki en tendens til å gå rett på sak. Lave priser, firehjulstrekk, mye utstyr og rask leveringstid er blant elementene som trekkes frem i farverike annonser, i likhet med påstander om at deres modeller passer spesielt godt for Norge.

Over streken

Mange beskylder Suzukis markedsføring for å være harry og smakløs - men de aller fleste innrømmer at den er effektiv. I den siste tiden har vi imidlertid registrert at Suzuki har gått svært langt i sin kreative markedsføring - så langt at enkelte elementer i annonsemateriellet etter vårt syn fremstår som villedende.

Svært viktig sikkerhetsteknologi

I løpet av de siste årene har DinSide mast mye om ESP, som er en forkortelse for elektronisk stabilitetsprogram, også kalt antiskrensprogram. Årsaken til at vi har lagt så stor vekt på ESP-teknologien, er at vi gjennom våre mange tester har kunnet konstatere at ESP en revolusjonerende sikkerhetsteknologi. Med ESP ombord er sjansene for å kjøre av veien eller kollidere med en motgående bil kraftig redusert. For et år siden kom også svenske Vägverket på banen, og hevdet at ESP halverer ulykkesriskoen på vinterføre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer